AIP dieet: orgaanvlees als superfood bij auto-immuunziekten

Orgaanvlees. Het klinkt niet heel appetijtelijk en waarschijnlijk denk je nu ‘is dat eetbaar?’. Het antwoord daarop is volmondig ‘JA’. Sterker nog, orgaanvlees bevat verschillende voedingsstoffen die het spiervlees – wat we normaliter eten – niet heeft. Orgaanvlees is één van de meest voedzame voedingsmiddelen die er bestaan en daarom vormt het een belangrijk onderdeel binnen het auto-immuun paleo (AIP) dieet, ook wel het auto-immuun protocol dieet genoemd. Orgaanvlees is onder andere rijk aan vitamine A en ijzer. Het is voor iedereen – met uitzondering van zwangere vrouwen – raadzaam om regelmatig orgaanvlees te eten. Voor mensen met auto-immuunziekten, waaronder de ziekte van Hashimoto, psoriasis, multiple sclerose (MS), reumatoïde artritis, de ziekte van Crohn of colitis, is het eten van orgaanvlees nóg belangrijker.

Bij auto-immuunaandoeningen is namelijk vaak een verhoogde behoefte aan allerlei voedingsstoffen. Door regelmatig orgaanvlees te eten kun je de kans op voedingstekorten verkleinen én kun je verschillende voedingstekorten (deels) oplossen. Daardoor kan het helpen klachten om te verminderen.

Orgaanvlees is dus een belangrijk voedingsmiddel, maar wat valt er precies onder orgaanvlees? Laten we daar eerst eens naar kijken.

Wat is orgaanvlees?

De naam zegt het eigenlijk al. Toch zoomen we hier even kort op in. Je hebt namelijk verschillende soorten. Orgaanvlees wordt ook wel het slachtafval genoemd. De meest gebruikte organen zijn afkomstig van koeien, varkens, schapen, geiten, kippen en eenden. Het orgaanvlees omvat niet alleen de nieren en de lever, maar ook het hart, de zwezerik, de pens, de tong en zelfs de hersenen. Alhoewel, de hersenen worden tegenwoordig bijna niet meer gegeten, op Aziatische landen na. Daar blijkt het eten van apenhersenen een delicatesse te zijn.

De geschiedenis van orgaanvlees

Hoe weten we eigenlijk dat orgaanvlees zo gezond is en waarom wordt het in deze tijd dan zo weinig gegeten? Orgaanvlees was voor de industrialisatie van voedsel een zeer gewaardeerd product dat onderdeel vormde van het vaste voedingspatroon. Het maken van een krachtige bouillon van runderharten was de normaalste zaak van de wereld. Dieren werden altijd van kop tot staart bereid en opgegeten. Dat was immers het goedkoopste. Toen de industrialisatie van voedsel opkwam waren de organen een stuk minder aantrekkelijk. Dat is ontzettend jammer, want de organen zijn juist het meest voedzaam.

In de natuur zie je dan ook dat roofdieren vooral de organen opeten. Dat doen ze niet voor niets ;)

Naast wat kippenlevertjes zal je orgaanvlees niet snel in de supermarkt aantreffen. Wil je bijvoorbeeld eens runderhart of nieren proberen? Dan zou je bij de slager kunnen kijken of anders bij een lokale boerderij of boerenmarkt.

Orgaanvlees als AIP superfood

Orgaanvlees is niet voor niets één van de superfoods binnen het auto-immuun paleo (AIP) dieet. Het bevat in de meeste gevallen een hogere concentratie aan belangrijke voedingsstoffen dan spiervlees en plantaardige voeding. Orgaanvlees zit boordevol voedingsstoffen die ontzettend belangrijk zijn voor de gezondheid. Het bevat bijna elke belangrijke voedingsstof, waaronder essentiële vitamines, mineralen, gezonde vetten en eiwitten.

Vergeleken met het spiervlees dat we eten bevat orgaanvlees ten eerste een hogere dosis aan B-vitamines, waaronder vitamine B1, B2, B6, foliumzuur en B12. Daarnaast bevat orgaanvlees vitamine A, D, E en K. Het vitamine D-gehalte in orgaanvlees blijkt ook een stuk hoger te zijn in vergelijking tot andere vitamine D-rijke voedingsmiddelen. Verder bevat het ook een meervoud aan mineralen, waaronder fosfor, ijzer, koper, magnesium, jodium, calcium, kalium, natrium, selenium, zink en mangaan. Als het om vetzuren gaat dan bevat orgaanvlees grote hoeveelheden arachidonzuur – familie van omega-6 vetzuren – en de omega-3 vetzuren EPA en DHA. Deze omega 6 en omega 3-vetzuren spelen allemaal een belangrijke rol bij het oplossen van ontstekingen.

Ook handig om te weten: naast de enorme voedzaamheid is orgaanvlees ook nog eens goedkoop in vergelijking tot het spiervlees. Dus als je minder te besteden hebt, dan is orgaanvlees een zeer gezond en goedkoop alternatief. Zo sla twee vliegen in één klap!

Voedingsstoffen per type orgaanvlees: lever, nieren en hart

Het ene orgaan heeft natuurlijk een andere functie dan het andere. De voedingsstoffen die in het orgaan zitten zijn dan ook niet exact hetzelfde bij elk orgaan. We zullen wat dieper inzoomen op de meest dominante voedingsstoffen die aanwezig zijn in de lever, de nieren en het hart. Mocht je een van deze organen willen proberen, dan weet je gelijk welke voedingsstoffen je binnenkrijgt. En hopelijk word je hierdoor gemotiveerd om orgaanvlees aan je voedingspatroon toe te voegen.

Lever

Lever staat bekend om haar hoge hoeveelheid aan vitamine A. Het is daarmee één van de meest geconcentreerde bronnen van vitamine A. Verder is lever ook een uitstekende bron van vitamine D, vitamine B12 – en andere B vitamines -, koper, kalium, magnesium, fosfor, mangaan en ijzer. Lever bevat ook het co-enzym Q10.

Nieren

Nieren hebben een hoge concentratie vitamine B12, selenium, ijzer, koper, fosfor en zink. Verder bevatten nieren veel vitamine D. Ook in de nieren zit een ruime hoeveelheid aan het co-enzym Q10.

Hart

Het hart bevat een hoge concentratie van het co-enzym Q10. Daarnaast is het rijk aan vitamine A, vitamine B12, foliumzuur, ijzer, selenium, fosfor, zink en koper. Hart bevat ook een hogere hoeveelheid collageen en elastine dan spiervlees. Daardoor komt er meer glycine en proline vrij in het lichaam. Die voedingsstoffen zijn belangrijk voor de gezondheid van het bindweefsel, de botten en het spijsverteringssysteem.

Kortom

Orgaanvlees behoort tot de meest voedzame voeding en bevat ten opzichte van spiervlees en plantaardig voedsel vaak hogere concentraties aan belangrijke voedingsstoffen. Daarom zou orgaanvlees niet aan je voedingspatroon mogen ontbreken.

En nu?

Weten hoe je voeding als ‘medicijn’ inzet bij auto-immuunziekten?
Klik hier om artikelen te lezen over het auto-immuun paleo dieet, een effectief dieet voor mensen met auto-immuunziekten. En download hieronder gratis de auto-immuun paleo dieet voedingslijsten.

Auto-immuun paleo (AIP) Voedingslijsten

Auto-immuun paleo (AIP)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Weten hoe je met voeding restklachten bij de ziekte van Hashimoto kunt verminderen?
In het Online Hashimoto Zelfhulpprogramma krijg je een duidelijk stappenplan, zodat je precies weet wat je moet doen – en in welke volgorde – om je restklachten te verminderen. Het biedt een totaal aanpak met advies op het gebied van voeding, supplementen, mindset én leefstijl. Deze aanpak is gebaseerd op praktijkervaring met meer dan 500 Hashimotopatiënten. Klik hier voor meer informatie over het Online Hashimoto Zelfhulpprogramma.Online Hashimoto Zelfhulpprogramma

Klik hier om alle bronnen te zien
https://www.thepaleomom.com/why-everyone-should-be-eating-organ/

Gerelateerde artikelen

Auto-immuun protocol (AIP) dieet: 8 superfoods voor auto-immuunziekten

Lees verder

Auto-immuun protocol: 17 tips voor afname klachten auto-immuunziekten

Lees verder

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

Auto-immuun protocol (AIP) dieet: 8 superfoods voor auto-immuunziekten

Lees verder

Auto-immuun protocol: 17 tips voor afname klachten auto-immuunziekten

Lees verder

Categorieën