Het auto-immuun protocol (AIP): veelbelovend bij auto-immuunziekten

Inhoud van deze blog

    Het auto-immuun protocol, ook wel auto-immuun paleo – afgekort AIP – genoemd, is een protocol dat speciaal ontwikkeld is om symptomen bij auto-immuunziekten te verlichten, waardoor de levenskwaliteit toeneemt. AIP is een effectief protocol dat mensen met auto-immuunziekten helpt de belangrijkste onderliggende factoren te overwinnen die herstel voorkomen:

    • Ontsteking
    • Lekkende darm
    • Hormonale verstoringen
    • Een verstoorde bloedsuikerspiegel
    • Verminderde hersenfunctie
    • Tekort aan vitamines en mineralen
    • Ontregeling van het immuunsysteem

    Eigenlijk kan het AIP ook worden toegepast bij andere klachten die met het immuunsysteem te maken hebben, zoals voedselovergevoeligheden, allergieën, hooikoorts en eczeem. Loren Cordain (PhD), Datis Kharrazian (PhD), Chris Kresser, Sarah Ballantyne (PhD), Mickey Trescott en Angie Alt zijn de grondleggers van AIP. Het auto-immuun protocol richt zich op:

    • een goede nachtrust
    • voldoende beweging
    • voldoende ontspanning
    • het onderhouden van sociale contacten
    • voeding die rijk is aan voedingsstoffen en die het immuunsysteem zo min mogelijk belast – Het auto-immuun protocol dieet, ofwel auto-immuun paleo dieet (AIP dieet)

    Wetenschappelijk onderzoek naar het auto-immuun protocol

    Het AIP is een veelbelovende aanpak bij auto-immuunziekten. Wereldwijd hebben al veel mensen met auto-immuunziekten baat gehad bij het toepassen van AIP – ervaringen kun je via Google vinden. Daarnaast zijn er inmiddels ook een aantal wetenschappelijke publicaties die op positieve effecten wijzen van AIP en soortgelijke protocollen bij multiple sclerose (MS)[1],[2] ontstekingsziekten van de darmen (Crohn en Colitis)[3],[4] en de ziekte van Hashimoto[5].

    Auto-immuun protocol dieet: eliminatiefase

    Het AIP dieet is een eliminatie-provocatie dieet, waarbij in eerste instantie (tijdelijk) alle voedingsmiddelen worden vermeden waarvan bekend is dat zij een immuunreactie kunnen uitlokken:

    ALLE…

    • Granen (tarwe, rogge, spelt, kamut, gierst, gerst, sorghum, seitan, haver, rijst, maïs)
    • Pseudogranen (boekweit, amarant, quinoa, chiazaad)
    • Zuivelproducten (kaas, melk, karnemelk, melkkefir, yoghurt, kwark en ijs)
    • Nachtschades (gewone aardappelen, tomaten, paprika, aubergine, gojibessen, physalis bes, peperkorrels)
    • Peulvruchten (alle bonen, waaronder: sojabonen, witte bonen, bruine bonen, sperziebonen, snijbonen, haricots verts, nierbonen/kidney bonen; alle erwten, waaronder: groene erwten, kikker erwten, linzen)
    • Noten (walnoten, hazelnoten, paranoten/Brazil nuts, amandelen, pecannoten, macadamia’s; kokosnoten zijn geen noten en kunnen wel gegeten worden)
    • Zaden (o.a. hennepzaad, pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten, lijnzaad, karwijzaad, venkelzaad, komijnzaad en kastanjes)
    • koffie
    • Chocolade
    • Eieren
    • Bewerkte voedingsmiddelen en voedseladditieven (geur-, kleur- en smaakstoffen, E-nummers)

    en dus ook alle producten die van bovenstaande voedingsmiddelen zijn gemaakt: mayonaise, hummus, paprikapoeder etc.

    Je kunt het AIP dieet zien als een gespecialiseerde vorm van paleo (oervoeding).

    Misschien denk je nu: “Wat kan ik dan nog wel eten?”.

    Dat is begrijpelijk, maar geloof mij. Er blijft nog genoeg over wat je wel kunt blijven eten en bovendien is de eliminatie tijdelijk. Later kun je namelijk veel voedingsmiddelen weer herintroduceren. Je zult het echt de moeite waard vinden zodra je je beter gaat voelen.

    Wat kun je nog wel eten?

    • Vis en schaal- en schelpdieren (waaronder zalm, tonijn, sardientjes, sprot, haring, schelvis, koolvis, kabeljauw, octopus, kreeft, garnalen, mosselen, oesters, sint Jacobsschelp/coquilles).
    • Gevogelte (kip, kalkoen, eend, struisvogel, fazant)
    • (orgaan)vlees (koe, varken, lam etc.)
    • Insecten (sprinkhanen, meelwormen, slakken)
    • Groenten (waaronder bladgroenten: sla, veldsla, spinazie, andijvie, paksoi; witlof; kruisbloemige groenten: boerenkool, spruiten, bloemkool, rodekool, spitskool, Chinese kool, rucola; knollen: zoete aardappel, knolselderij, koolraap, rode bieten; wortels: gewone wortels, pastinaak; bleekselderij; zeegroenten: zeewieren en zeekraal en paddenstoelen: champignons, oesterzwammen, shiitake).
    • Fruit (vers of uit diepvries, maar niet te veel gedroogd fruit i.v.m. het hoge suiker/fructosegehalte.
    • Olijven, avocado.
    • Koolhydraat bronnen: chufa (tijgernoten), zoete aardappel, pastinaak, cassave, taro, yam en pompoen.
    • Kruiden en specerijen (waaronder peterselie, basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, knoflook, ui, gember, kurkuma, Ceylon kaneel, vanille, munt).
    • Gezonde vetten uit vis, olijfolie, avocado(olie).
    • Vetten uit kokosmelk en kokosolie.
    • Probiotische en gefermenteerde voedingsmiddelen (water kefir, kokosyoghurt – let op dat het geen melk en maïs bevat! – zuurkool, appelazijn, witte wijn azijn, rode wijn azijn, balsamicoazijn, kokosazijn).
    • Glycine-rijke voeding (denk aan kraakbeen, huid, bottenbouillon van kippenbotten (niet van zoogdieren: alles op 4 poten)). Tip: maak bottenbouillon.
    • Coconut aminos

    Auto-immuun protocol dieet: herintroductiefase (provocatie)

    Zodra de klachten flink afgenomen of verdwenen zijn – vaak na ongeveer 1 tot 3 maanden – kan men beginnen met het herintroduceren van bepaalde voedingsmiddelen. Dit is belangrijk, want daarmee verhoog je je voedseldiversiteit. En hoe meer variatie in de voeding, hoe beter voor je darmflora, je immuunsysteem en je gezondheid.

    De herintroductie gebeurt één voor één en in een vooraf bepaalde volgorde. Dit betekent dat je bijvoorbeeld niet alle peulvruchten door elkaar gaat herintroduceren, maar één voor één. Dus bijvoorbeeld eerst sperziebonen, daarna snijbonen en vervolgens doperwten.

    Herintroductie in 4 fases

    De herintroductie bestaat uit vier fases, waarbij in de eerste fase de voeding wordt geherintroduceerd die het minst vaak problematisch is. Daarentegen wordt in de vierde (laatste) fase de voeding geherintroduceerd die het vaakst problemen oplevert.

    Het doel van de herintroductiefase – ook wel provocatiefase genoemd – is om te achterhalen welke voedingsmiddelen problematisch voor jou zijn en welke niet. De problematische voeding kun je vervolgens het best minimaal zes maanden blijven vermijden, terwijl je alle niet-problematische voedingsmiddelen weer kunt gaan eten. Vanaf dit moment wordt het dus weer makkelijker.

    In onze andere blog kun je alle details lezen over de vier herintroductiefasen.

    Download Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    Ontvang de AIP Dieet Voedingslijsten direct in je mailbox. Zo zie je in één oogopslag wat je wel/niet kunt eten. Download nu tijdelijk gratis.

    DownloadPDF

    Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Deze lijsten nemen je twijfels over wat wel/niet AIP-geschikt is weg.

    Bronnen & aanvullende info
    [1] Bisht B, et al. “A multimodal intervention for patients with secondary progressive multiple sclerosis: feasibility and effect on fatigue.” J Altern Complement Med. 2014 May;20(5):347-55.
    [2] Lee JE, et al. “A Multimodal, Nonpharmacologic Intervention Improves Mood and Cognitive Function in People with Multiple Sclerosis.” J Am Coll Nutr. 2017 Mar-Apr;36(3):150-168.
    [3] Konijeti, G. G., Kim, N., Lewis, J. D., Groven, S., Chandrasekaran, A., Grandhe, S., … & Molparia, B. (2017). Efficacy of the autoimmune protocol diet for inflammatory bowel disease. Inflammatory bowel diseases, 23(11), 2054-2060.
    [4] Chandrasekaran, A., Groven, S., Lewis, J. D., Levy, S. S., Diamant, C., Singh, E., & Konijeti, G. G. (2019). An Autoimmune Protocol Diet Improves Patient-Reported Quality of Life in Inflammatory Bowel Disease. Crohn’s & Colitis 360.
    [5] Abbott, R. D., Sadowski, A., & Alt, A. G. (2019). Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet as Part of a Multi-disciplinary, Supported Lifestyle Intervention for Hashimoto’s Thyroiditis.

    Gerelateerde blogs

    Is kokos toegestaan bij het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet)?

    Lees verder

    Is kefir toegestaan bij het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet)?

    Lees verder

    Vragen of opmerkingen?

    Reageren op blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    Gerelateerd

    Is kokos toegestaan bij het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet)?

    Lees verder

    Is kefir toegestaan bij het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet)?

    Lees verder

    Categorieën