Hoe houd je het AIP-dieet vol tijdens vakantie en reizen? (10+ tips)

Het is zeker lastig(er) om te reizen als je een beperkend dieet volgt en dus niet alles eet wat (weg)restaurants en vliegtuigen je voorschotelen. Ook kan het lastig zijn om te kiezen uit de schappen van de soms hele kleine winkels op je vakantieplek. Het is altijd al belangrijk om vooruit te denken, want zo houd je het auto-immuun paleo dieet (AIP-dieet) zo makkelijk en prettig mogelijk vol. Dat heb je vast al onder de knie, want in het dagelijks leven ben je er al aan gewend dat je rekening houdt met het AIP-dieet – en plan en denk je waarschijnlijk al vooruit. Dat is ook hier de truc. Zo kun ook jij ontspannen vakantie vieren. Met als belangrijke bonus dat je je AIP-dieet voortzet op je vakantie. Die investering is veel waard, want zo verklein je op vakantie de kans op opvlammingen van de auto-immuunziekte. Zo’n opvlamming – toename van symptomen – is natuurlijk het laatste wat je tijdens je vakantie wilt.

In deze blog krijg je de handigste tips en trucs voor op reis. In Nederland of verder weg. Met de auto of met het vliegtuig.

Check van tevoren goed waar je heen gaat

Misschien de handigste tip om mee te beginnen, check de plek waar je heengaat. Neem van tevoren contact op met je gastheer en/of gastvrouw en vraag of zij bereid zijn om maaltijden te maken die bij jouw AIP-dieet passen. Dan voelen zij zich ook niet verrast of overvallen, als je komt, en weten ze wat ze kunnen verwachten.

Veel hotels bieden kamers met een minikeuken aan, voorzien van koelkast, diepvriesje en magnetron – al zal je die zo min mogelijk willen gebruiken. Als je echt geluk hebt is er ook een fornuis en oven. Ben je minder fortuinlijk, dan is er in ieder geval vaak toch een minibar op de kamers. En daar kun je natuurlijk prima jouw AIP-eten in kwijt.

Je kunt ook kiezen voor een appartement met keuken. Of doe een huizenruil met vrienden of vreemden. Daar zijn hele sites voor. Gegarandeerd dat er een goed geoutilleerde keuken aanwezig is waar jij zelf je maaltijden in kunt bereiden. Tip: zorg er wel voor dat je al het keukengerei goed schoonmaakt voordat je het gebruikt. Ik raad je bovendien aan om je eigen keukenspons en -doekjes mee te nemen. En als je met je auto gaat: breng zelf je eigen potten, pannen en ander kookgerei mee.

Altijd een goed idee, waar je ook heengaat: zorg voor je eigen koelbox(je) als je op reis gaat. Hierin kun je alles stoppen wat je nodig hebt. Onderweg kun je ijsblokjes kopen om de boel koel te houden. Ga je met het vliegtuig op pad? Kies dan voor een kleine koelbox die van zacht materiaal is gemaakt. Die kan opgevouwen mee in je koffer en kun je de rest van je trip gebruiken.

AIP-dieet tijdens het reizen (AIP to go)

  • Zorg dat je in je tas altijd wat gezonde AIP-proof snacks hebt zitten. Denk aan tijgernoten (chufa), tijgernoten granola, kokosvlokken, bananenchips, (gedroogd) fruit, AIP baksels – granola, muffins, koekjes, cake, wraps – die je thuis hebt gemaakt, avocado, schoongemaakte wortel, komkommer, radijsjes, vis in blik etc. Zeker in wegrestaurants, eetgelegenheden op vliegvelden en in het vliegtuig zelf zal je vermoedelijk weinig AIP-proof voeding vinden om te eten.
  • Thuis kun je je alvast voorbereiden door in een speciale voedseldroger groenten en fruit wat je lekker vindt te drogen en zo te conserveren. Zo zijn ze langer houdbaar en blijven ze bovendien voedingsstoffen behouden. Heel handig in je rugzak als je een (berg)wandeling gaat maken, want gedroogd weegt je voedzame maaltijd bijna niets meer. Je kunt trouwens ook vlees en vis op deze manier ‘verwerken’ en tot vertrek kun je alles in de vriezer bewaren. Je hebt hele receptenboeken als je je hierin wilt verdiepen. Soms moet je (heet) water toevoegen als je wilt gaan eten. Sommige gedroogde voeding eet je gewoon zo.
  • Maak zelf je smoothie met een blender to go. Google even op draagbare of portable blender, en je vindt allerlei leuke exemplaren. Bijvoorbeeld deze. Ze hebben natuurlijk wat minder power, maar ze zijn geschikt voor zacht fruit en zachte groenten. Neem ook een bus eiwitpoeder mee en voeg die toe voor een extra voedzame smoothie.
  • Houd er rekening mee dat je vertragingen kunt krijgen, of files onderweg. Neem daarom altijd (veel) meer eten mee dan je denkt op te eten. Zo grijp je zeker niet mis en hoef je niet impulsief iets te kopen wat niet AIP-proof is.
  • Als je met het vliegtuig ver weg gaat, kun je overwegen om een hele maaltijd diepgevroren in een koeltas in je ingecheckte koffer stoppen. Dan heb je ter plekke meteen een maaltijd als je eenmaal hongerig op je bestemming bent aangekomen.

AIP-dieet op je vakantiebestemming

  • Weet je van tevoren al dat het ter plekke een uitdaging wordt om AIP-proof te eten? Dan kun je overwegen om alvast de producten die je echt nodig hebt naar dit adres op te sturen. Dan grijp je wat dat betreft in ieder geval niet mis.
  • Kies je voor een land waar je de taal niet van spreekt? Zorg dan voor een goede vertaalapp – Google translate – en verdiep je extra in de lokale eetcultuur.
  • Je kunt zelfs met een mini slow cooker op pad. Bijvoorbeeld deze. Zo kun je je eigen soepen maken met bijvoorbeeld voorgesneden broccoli, bloemkool of pompoen uit de supermarkt. Briljant. Ook hier weer even googelen en je komt leuke exemplaren tegen. Denk ook aan wat eigen kruiden en bouillonpoeders, die AIP-proof zijn.
  • Grote hotels met buffetten bieden vaak voldoende opties om eruit te pikken wat bij jou past. Soms helpt het om goede maatjes te worden met de koks in de (open) keuken, dan zijn ze vast ook bereid om speciaal wat voor je te maken indien nodig.
  • In een restaurant kun je altijd wel groente, vlees, gevogelte en/of schaal- en schelpdieren bestellen. Dat is altijd goed. Maar let er wel op dat er geen sausjes overheen zitten met ingrediënten die je vermijdt. En let op dat er geen croutons in een salade worden gedaan.
  • Check ook goed alle lokale winkels, stalletjes langs de weg, (boeren)markten en boerderijen. Neus van tevoren alvast online rond en vraag ter plekke de mensen het hemd van het lijf. Anders zie je ze misschien over het hoofd, die leuke lokale adresjes. Het kan je niet alleen helpen om gevarieerd AIP te eten, maar kan ook erg leuk zijn. Want het levert ongetwijfeld ritjes naar onverwachts leuke plekken op met mooie gesprekken met lokale bevolking.

Kortom

Plan en denk vooruit, maar houd het vooral ook simpel en geniet van elke dag!

Fijne vakantie!

En nu?

Meer weten over het AIP?
Klik hier voor een overzicht van alle AIP artikelen. En download hieronder gratis de complete AIP dieet voedingslijsten. Een handig overzicht van alle ‘toegestane’ en ‘te vermijden’ voedingsmiddelen tijdens de eliminatiefase.

Auto-immuun paleo (AIP) Voedingslijsten

Auto-immuun paleo (AIP)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Auto-immuun protocol (AIP) serieus toepassen?

Als je het AIP op een juiste manier wilt toepassen – zonder dingen over het hoofd te zien en voedingstekorten op te lopen – kunnen wij je helpen met het online Auto-Immuun Programma. Dit is een 6-weken groepsprogramma waarin je – door een gecertificeerd AIP coach – online begeleid wordt bij het toepassen van het auto-immuun protocol (AIP). Dit is een voedings- en leefstijlprotocol voor het verminderen van klachten bij auto-immuunziekten, maag-darmklachten en eczeem. Klik hier voor meer informatie over het programma.

Gerelateerde artikelen

Tips voor het volgen van het AIP-dieet met een beperkt budget

Lees verder

Zo kom je aan voldoende calcium als je geen zuivel eet (zuivelvrij dieet)

Lees verder

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

Tips voor het volgen van het AIP-dieet met een beperkt budget

Lees verder

Zo kom je aan voldoende calcium als je geen zuivel eet (zuivelvrij dieet)

Lees verder

Categorieën