Hoe houd je het AIP-dieet vol tijdens vakantie en reizen (10 tips).

Hoe houd je het AIP-dieet vol tijdens vakantie en reizen? (10+ tips)

Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
Ruud Rotteveel MSc Expert schildklier & auto-immuunziekten

Inhoud van deze blog

    Het is zeker lastig(er) om te reizen als je een beperkend dieet volgt en dus niet alles eet wat (weg)restaurants en vliegtuigen je voorschotelen. Ook kan het lastig zijn om te kiezen uit de schappen van de soms hele kleine winkels op je vakantieplek. Het is altijd al belangrijk om vooruit te denken, want zo houd je het auto-immuun paleo dieet (AIP-dieet) zo makkelijk en prettig mogelijk vol. Dat heb je vast al onder de knie, want in het dagelijks leven ben je er al aan gewend dat je rekening houdt met het AIP-dieet – en plan en denk je waarschijnlijk al vooruit. Dat is ook hier de truc. Zo kun ook jij ontspannen vakantie vieren. Met als belangrijke bonus dat je je AIP-dieet voortzet op je vakantie. Die investering is veel waard, want zo verklein je op vakantie de kans op opvlammingen van de auto-immuunziekte. Zo’n opvlamming – toename van symptomen – is natuurlijk het laatste wat je tijdens je vakantie wilt.

    In deze blog krijg je de handigste tips en trucs voor op reis. In Nederland of verder weg. Met de auto of met het vliegtuig.

    Check van tevoren goed waar je heen gaat

    Misschien de handigste tip om mee te beginnen, check de plek waar je heengaat. Neem van tevoren contact op met je gastheer en/of gastvrouw en vraag of zij bereid zijn om maaltijden te maken die bij jouw AIP-dieet passen. Dan voelen zij zich ook niet verrast of overvallen, als je komt, en weten ze wat ze kunnen verwachten.

    Veel hotels bieden kamers met een minikeuken aan, voorzien van koelkast, diepvriesje en magnetron – al zal je die zo min mogelijk willen gebruiken. Als je echt geluk hebt is er ook een fornuis en oven. Ben je minder fortuinlijk, dan is er in ieder geval vaak toch een minibar op de kamers. En daar kun je natuurlijk prima jouw AIP-eten in kwijt.

    Je kunt ook kiezen voor een appartement met keuken. Of doe een huizenruil met vrienden of vreemden. Daar zijn hele sites voor. Gegarandeerd dat er een goed geoutilleerde keuken aanwezig is waar jij zelf je maaltijden in kunt bereiden. Tip: zorg er wel voor dat je al het keukengerei goed schoonmaakt voordat je het gebruikt. Ik raad je bovendien aan om je eigen keukenspons en -doekjes mee te nemen. En als je met je auto gaat: breng zelf je eigen potten, pannen en ander kookgerei mee.

    Altijd een goed idee, waar je ook heengaat: zorg voor je eigen koelbox(je) als je op reis gaat. Hierin kun je alles stoppen wat je nodig hebt. Onderweg kun je ijsblokjes kopen om de boel koel te houden. Ga je met het vliegtuig op pad? Kies dan voor een kleine koelbox die van zacht materiaal is gemaakt. Die kan opgevouwen mee in je koffer en kun je de rest van je trip gebruiken.

    AIP-dieet tijdens het reizen (AIP to go)

    • Zorg dat je in je tas altijd wat gezonde AIP-proof snacks hebt zitten. Denk aan tijgernoten (chufa), tijgernoten granola, kokosvlokken, bananenchips, (gedroogd) fruit, AIP baksels – granola, muffins, koekjes, cake, wraps – die je thuis hebt gemaakt, avocado, schoongemaakte wortel, komkommer, radijsjes, vis in blik etc. Zeker in wegrestaurants, eetgelegenheden op vliegvelden en in het vliegtuig zelf zal je vermoedelijk weinig AIP-proof voeding vinden om te eten.
    • Thuis kun je je alvast voorbereiden door in een speciale voedseldroger groenten en fruit wat je lekker vindt te drogen en zo te conserveren. Zo zijn ze langer houdbaar en blijven ze bovendien voedingsstoffen behouden. Heel handig in je rugzak als je een (berg)wandeling gaat maken, want gedroogd weegt je voedzame maaltijd bijna niets meer. Je kunt trouwens ook vlees en vis op deze manier ‘verwerken’ en tot vertrek kun je alles in de vriezer bewaren. Je hebt hele receptenboeken als je je hierin wilt verdiepen. Soms moet je (heet) water toevoegen als je wilt gaan eten. Sommige gedroogde voeding eet je gewoon zo.
    • Maak zelf je smoothie met een blender to go. Google even op draagbare of portable blender, en je vindt allerlei leuke exemplaren. Bijvoorbeeld deze. Ze hebben natuurlijk wat minder power, maar ze zijn geschikt voor zacht fruit en zachte groenten. Neem ook een bus eiwitpoeder mee en voeg die toe voor een extra voedzame smoothie.
    • Houd er rekening mee dat je vertragingen kunt krijgen, of files onderweg. Neem daarom altijd (veel) meer eten mee dan je denkt op te eten. Zo grijp je zeker niet mis en hoef je niet impulsief iets te kopen wat niet AIP-proof is.
    • Als je met het vliegtuig ver weg gaat, kun je overwegen om een hele maaltijd diepgevroren in een koeltas in je ingecheckte koffer stoppen. Dan heb je ter plekke meteen een maaltijd als je eenmaal hongerig op je bestemming bent aangekomen.

    AIP-dieet op je vakantiebestemming

    • Weet je van tevoren al dat het ter plekke een uitdaging wordt om AIP-proof te eten? Dan kun je overwegen om alvast de producten die je echt nodig hebt naar dit adres op te sturen. Dan grijp je wat dat betreft in ieder geval niet mis.
    • Kies je voor een land waar je de taal niet van spreekt? Zorg dan voor een goede vertaalapp – Google translate – en verdiep je extra in de lokale eetcultuur.
    • Je kunt zelfs met een mini slow cooker op pad. Bijvoorbeeld deze. Zo kun je je eigen soepen maken met bijvoorbeeld voorgesneden broccoli, bloemkool of pompoen uit de supermarkt. Briljant. Ook hier weer even googelen en je komt leuke exemplaren tegen. Denk ook aan wat eigen kruiden en bouillonpoeders, die AIP-proof zijn.
    • Grote hotels met buffetten bieden vaak voldoende opties om eruit te pikken wat bij jou past. Soms helpt het om goede maatjes te worden met de koks in de (open) keuken, dan zijn ze vast ook bereid om speciaal wat voor je te maken indien nodig.
    • In een restaurant kun je altijd wel groente, vlees, gevogelte en/of schaal- en schelpdieren bestellen. Dat is altijd goed. Maar let er wel op dat er geen sausjes overheen zitten met ingrediënten die je vermijdt. En let op dat er geen croutons in een salade worden gedaan.
    • Check ook goed alle lokale winkels, stalletjes langs de weg, (boeren)markten en boerderijen. Neus van tevoren alvast online rond en vraag ter plekke de mensen het hemd van het lijf. Anders zie je ze misschien over het hoofd, die leuke lokale adresjes. Het kan je niet alleen helpen om gevarieerd AIP te eten, maar kan ook erg leuk zijn. Want het levert ongetwijfeld ritjes naar onverwachts leuke plekken op met mooie gesprekken met lokale bevolking.

    Kortom

    Plan en denk vooruit, maar houd het vooral ook simpel en geniet van elke dag!

    Fijne vakantie!

    Download Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    Ontvang de AIP Dieet Voedingslijsten direct in je mailbox. Zo zie je in één oogopslag wat je wel/niet kunt eten. Download nu tijdelijk gratis.

    PDF & e-mailcursus

    Complete AIP Dieet Voedingslijst (gratis)

    Met AIP Dieet e-mailcursus voor starters
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Deze lijsten nemen je twijfels over wat wel/niet AIP-geschikt is weg.

    Deel deze blog via

    Reacties op deze blog

    1. avatar

      Parisa Nami

      Hai,

      Ik lees dat je wel eiwitpoeder mag, maar geen whey poeder? Wat is het verschil? En welke eiwitpoeder raad je aan? Ik heb namelijk Hashimoto.

    Plaats een reactie op deze blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    E-mailcursus

    Gratis e-mailcursus: Skip je Energiedips

    Ontdek de oorzaken en oplossingen voor jouw energiedips

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Wat anderen zeggen

    Mooie complete workshop, van klachten en symptomen , diagnose medicatie tot leefstijl verbetering! Heb jij en ben je partner van iemand met schildklier problemen is deze workshop een super fijne aanvulling op/naar een gezonde leefstijl! Als leefstijl coach ook mooie nieuw inzichten... Lees verder
    AV
    Alina Visser 14 oktober 2023
    Meegedaan aan het AIP dieet van Revolutionair gezond. Je krijgt ontzettend veel informatie+video's in het programma. Informatie die ik nooit heb gekregen van de huisarts. Ruud heeft ontzettend veel kennis in huis en geen vraag is hem te gek. Eerst twijfelde ik... Lees verder
    s
    st33phi 20 september 2023
    Beste Ruud, Dank voor je programma en je inzet. Bij mij werkt het, eindelijk geen buikpijn meer, goed slapen. Het vele werk i.v.m. het klaarmaken van de maaltijden heb ik er graag voor over, bovendien eet ik nog steeds erg lekker. Ben... Lees verder
    HV
    Han Veelders 24 augustus 2023
    Ik ben met het AIP dieet begonnen vanwege darmklachten en huidklachten. Na anderhalve maand waren mijn klachten bijna helemaal verdwenen. Inmiddels ben ik bezig met de herintroductie en hoop ik erachter te komen welke voeding het beste kan vermijden.
    MD
    Marit Duits 20 juli 2023
    Het programma Revolutionair Gezond heeft me veel gebracht. Door het eliminatiedieet heb ik ontdekt op welke specifieke voeding mijn lichaam heftig reageert. Nu ik dit weet en deze voeding vermijdt, zijn mijn stofwisseling en nachtrust onvoorstelbaar verbeterd. Ik kan het vsn harte... Lees verder
    AH
    Alice Hendriks 8 mei 2023