Nieuw: Online Auto-Immuun Programma (schrijf je in op interesselijst)

Momenteel zijn we een nieuw programma aan het ontwikkelen, namelijk het Online Auto-Immuun Programma. Dit is een online groepsprogramma waarin je – samen met de andere deelnemers – 6 weken lang iedere dag wordt begeleid bij het toepassen van het auto-immuun protocol (AIP). Het doel hiervan is om klachten te verlichten – soms verdwijnen ze zelfs helemaal – en om je levenskwaliteit te optimaliseren.

Welke resultaten kun je verwachten?

Het programma heeft als doel om klachten te verlichten en je levenskwaliteit te optimaliseren. Mensen die het AIP hebben gevolgd geven aan dat zij onder andere de volgende resultaten hebben bereikt:

  • Minder ontstekingen
  • Minder pijn
  • Meer energie en stabieler energieniveau
  • Betere hersenfuncties: minder brain fog en meer helderheid in hoofd
  • Minder hoofdpijn
  • Minder spier- en gewrichtsklachten
  • Minder eczeem
  • Minder spijsverteringsproblemen: brandend maagzuur, opgeblazenheid, buikpijn, winderigheid, obstipatie, slappe en plakkerige ontlasting
  • Gewichtsverlies – betere vetverbranding
  • Betere bloedwaarden
  • Minder medicatie

Wat is het auto-immuun protocol (AIP)?

Het Auto-Immuun Programma is gebaseerd op het auto-immuun protocol (AIP) en op de praktijkervaring van Ruud Rotteveel – expert voeding & leefstijl bij auto-immuunziekten. Het AIP is een effectief voedings- en leefstijlprotocol dat mensen met auto-immuunziekten helpt de belangrijkste onderliggende factoren te overwinnen die herstel voorkomen:

  • (Laaggradige) ontsteking
  • Lekkende darm
  • Verstoord microbioom
  • Hormonale verstoringen
  • Een verstoorde bloedsuikerspiegel
  • Verminderde hersenfunctie
  • Tekort aan voedingsstoffen – vitamines, mineralen, vetzuren en eiwitten
  • Ontregeling van het immuunsysteem

Het AIP is ontwikkeld door wetenschappers, waaronder dr. Sarah Ballantyne, prof. Loren Cordain en dr. Datis Kharrazian. Het kan worden gezien als een avontuur van zelfontdekking. Het helpt jou:

  • De uitlokkers en instandhouders van jouw klachten te ontdekken
  • De voedings- en leefstijlvereisten van jouw lichaam te begrijpen
  • Bij het ontwikkelen van een persoonlijk dieet – je gaat namelijk ontdekken welke voeding goed en slecht voor jou is

Eliminatie-provocatie dieet

Het AIP dieet is een eliminatie-provocatie dieet. Hierbij worden eerst alle voedingsmiddelen vermeden (geëlimineerd) waarvan bekend is dat ze klachten kunnen veroorzaken en in stand kunnen houden:

  • Alcohol
  • Granen (tarwe, rogge, spelt, kamut, gierst, gerst, sorghum, seitan, haver, rijst, maïs)
  • Pseudogranen (boekweit, amarant, quinoa, chiazaad)
  • Zuivelproducten (kaas, melk, karnemelk, melkkefir, yoghurt, kwark en ijs)
  • Nachtschades (gewone aardappelen, tomaten, paprika, aubergine, chilipepers, gojibessen, physalis bes, peperkorrels)
  • Peulvruchten (alle bonen, waaronder: sojabonen, witte bonen, bruine bonen, sperziebonen, snijbonen, haricot verts, nierbonen/kidney bonen; alle erwten, waaronder: groene erwten, kikker erwten, linzen)
  • Noten (walnoten, hazelnoten, paranoten/Brazil nuts, amandelen, pecannoten, macadamia’s; kokosnoten zijn geen noten en kunnen wel gegeten worden)
  • Zaden (o.a. hennepzaad, pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten, lijnzaad, karwijzaad, venkelzaad, komijnzaad en kastanjes)
  • Koffie
  • Chocolade
  • Eieren
  • Bewerkte voedingsmiddelen en voedseladditieven (kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen)

Dit wordt de eliminatiefase genoemd. Deze fase wordt 1 tot 3 maanden volgehouden. Het is dus tijdelijk en niet levenslang.

Daarna worden de geëlimineerde voedingsmiddelen weer aan het voedingspatroon toegevoegd (geherintroduceerd) om te ervaren hoe je erop reageert. Dit heet provocatie, ofwel de herintroductiefase. In deze fase kom je erachter welke voeding goed en slecht voor jou is. De duur van deze fase is verschillend en hangt van de persoon af.

Begeleiding bij de eliminatiefase

In het Online Auto-Immuun Programma krijg je begeleiding tijdens de eliminatiefase – dit is de lastigste fase. In 6 weken word je geholpen bij het elimineren van alle eerdergenoemde voedingsmiddelen. Dit gebeurt stap voor stap. Tegelijkertijd ga je ook voedingsmiddelen toevoegen die zeer rijk aan voedingsstoffen zijn. Dit is belangrijk, want het kan helpen bij het oplossen van voedingstekorten. Daarnaast bevatten ze voedingsstoffen die een gunstig effect op je immuunsysteem, hersenen en darmen hebben.

Naast het elimineren van voedingsmiddelen die vaak problematisch zijn en het toevoegen van gezonde voedzame voeding ga je in deze 6 weken ook met je leefstijl aan de slag. Je gaat de volgende leefstijlaspecten optimaliseren:

  • Ontspanning
  • Slaap
  • Beweging

Je krijgt voor ieder leefstijlaspect praktische tips ter optimalisatie.

De begeleiding is op dagelijkse basis, 6 weken lang. Iedere dag krijg je toegang tot een nieuwe les. Hierin vind je video’s, verdiepende artikelen, voedingslijsten, recepten, praktische leefstijltips etc. Daarnaast krijg je toegang tot de besloten Facebookgroep – deze is alleen voor deelnemers toegankelijk. Hierin kun je al jouw vragen over het Online Auto-Immuun Programma aan Ruud Rotteveel stellen – dit kan ook via de mail als je liever niet op Facebook zit. Daarnaast kun je door middel van de besloten Facebookgroep in contact komen met de andere deelnemers en elkaar steunen, motiveren en helpen. Verder worden er 3 vraag & antwoord webinars georganiseerd waarin je live persoonlijk aan Ruud Rotteveel al jouw vragen over het programma kunt stellen.

De eliminatiefase is voor iedereen hetzelfde. Daarom kunnen we jou tijdens deze fase begeleiden. Daarentegen is de herintroductiefase niet voor iedereen gelijk. De herintroductiefase moet je daarom zelf doen, maar we leren je wel precies hoe je dit op een juiste manier kunt doen. In een video legt Ruud uit hoe je het doet. Ook krijg je het herintroductieprotocol in PDF, zodat je het kunt downloaden en printen. Op die manier heb je alle vaardigheden om op eigen houtje de herintroductiefase te doen. Met de juiste kennis en het herintroductieprotocol is deze fase een eitje.

Schrijf je hieronder in op de interesselijst en ontvang een mail zodra je je kunt inschrijven voor het Online Auto-Immuun Programma.

DownloadNieuw programma

Interesselijst Online Auto-Immuun Programma

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

AIP wetenschappelijk onderzocht

Inmiddels is het AIP bij drie verschillende auto-immuunziekten wetenschappelijk onderzocht. Het eerste onderzoek naar de effecten van het AIP werd in 2017 uitgevoerd en richtte zich op mensen met ontstekingsziekten van de darmen, namelijk op de darmziekten Colitis en Crohn.[1],[2] Het tweede onderzoek vond in 2019 plaats en richtte zich op een auto-immuunziekte van de schildklier, namelijk de ziekte van Hashimoto.[3]

Daarnaast is er in 2014 en in 2017 onderzoek gedaan naar AIP-achtige protocollen bij de auto-immuunziekte multiple sclerose (MS).[4],[5]

Daarnaast zijn er wereldwijd vele succesverhalen van mensen met verschillende auto-immuunziekten die hun klachten hebben verminderd met het AIP.

Succesverhalen AIP

Auto-immuun protocol (AIP) effectief bij Hashimoto

Afvallen door AIP dieet bij Hashimoto

Minder klachten Hashimoto door het auto-immuun protocol (AIP)

Voor wie is het Online Auto-Immuun Programma geschikt?

Het Online Auto-Immuun Programma is geschikt voor mensen met auto-immuunziekten, chronische ontstekingen en spijsverteringsklachten.

Voorbeelden van auto-immuunziekten zijn:

  • Alopecia areata – haar
  • Auto-immuun gastritis – maag
  • Auto-immuun hepatitis (AIH) – lever
  • Coeliakie – dunne darm
  • Colitis ulcerosa – dikke darm
  • Crohn – dunne en dikke darm
  • Diabetes type 1 – alvleesklier
  • Multiple sclerose (MS) – centraal zenuwstelsel
  • Polymyalgia rheumatica (PMR) – spieren en gewrichten
  • Psoriasis – huid
  • Reumatoïde artritis – bewegingsapparaat
  • Sarcoïdose – longen
  • Syndroom van Sjögren – o.a. ogen
  • Systemische lupus erythematodes (SLE) – verschillende organen
  • Vitiligo – huid
  • Ziekte van Hashimoto – schildklier
  • Ziekte van Graves – schildklier

Dit zijn veelvoorkomende auto-immuunziekten, maar er zijn er nog veel meer.

Voorbeeld van chronische ontsteking:

  • Eczeem

Voorbeelden van spijsverteringsproblemen:

  • Buikpijn
  • Opgeblazenheid, winderigheid
  • Slappe ontlasting
  • Obstipatie
  • Brandend maagzuur

Voor wie is het Auto-Immuun Programma niet geschikt?

Het programma is niet geschikt voor mensen die:

  • Vegetarisch of veganistisch eten en die geen dierlijke voeding willen gaan eten
  • Een eetstoornis hebben
  • Bijna niets lusten
  • Niet bereid zijn om eerdergenoemde voedingsmiddelen tijdelijk te elimineren

Inhoud Online Auto-Immuun Programma

Door middel van een eliminatie-provocatie dieet (AIP dieet) ga je ontdekken welke voeding jouw klachten veroorzaakt en/of in standhoudt. Daarnaast ga je leren welke voedingsmiddelen jouw herstel juist kunnen bevorderen (AIP superfoods). Verder leer je hoe je jouw herstel kunt stimuleren door middel van de juiste leefstijl.

Het programma ziet er als volgt uit:

  • Week 1: Voorbereiding + vraag & antwoord webinar
  • Week 2: Eerste eliminaties + AIP superfoods toevoegen + leefstijlaspect 1 optimaliseren
  • Week 3: Volgende eliminaties + AIP superfoods toevoegen + leefstijlaspect 2 optimaliseren + vraag & antwoord webinar
  • Week 4: Volgende eliminaties + AIP superfoods toevoegen + leefstijlaspect 3 optimaliseren
  • Week 5: Volgende eliminaties + AIP superfoods toevoegen + leefstijlaspect 4 optimaliseren
  • Week 6: Volgende eliminaties + AIP superfoods toevoegen + herintroductieprotocol + vraag & antwoord webinar

Tijdsinvestering: Dagelijks krijg je toegang tot een nieuwe les. Ook krijg je actiepunt(en) voor die dag. Naar schatting ben je dagelijks 10-20 minuten bezig met het bekijken van de video’s en het lezen van de teksten. Daarnaast heb je dagelijkse actiepunten zoals maaltijdbereiding, beweging, boodschappen doen etc. Het is dus goed als je voor deze 6 weken wat extra tijd in je agenda plant.

Je krijgt:

  • Video’s
  • Verdiepende artikelen
  • Voedingslijsten
  • Recepten
  • Lijst met productvervangers, zodat je jouw favoriete producten kunt vervangen
  • Documenten met praktische leefstijltips
  • Toegang tot een besloten Facebookgroep waar je 6 weken lang al jouw vragen over het Auto-Immuun Programma aan Ruud Rotteveel kunt stellen
  • Contact met de andere deelnemers via de besloten Facebookgroep
  • 3 Vraag & antwoord webinars waarin je al jouw vragen over het Auto-Immuun Programma live aan Ruud Rotteveel kunt stellen

We rijken jou de juiste kennis en praktische handvatten aan, waardoor het AIP goed toe te passen en vol te houden is. Wij maken het veel makkelijker voor jou.

Praktisch: leren en direct toepassen voor snel resultaat

Het Auto-Immuun Programma is heel praktisch. Wat je leert ga je direct toepassen in jouw leven en Ruud  helpt je daarbij. Hierdoor zal je waarschijnlijk al binnen 6 weken de eerste positieve resultaten merken.

Wie is Ruud Rotteveel?

Ruud is expert op het gebied van voeding en leefstijl bij auto-immuunziekten. Hij is orthomoleculair therapeut, kPNI-therapeut en gecertificeerd auto-immuun protocol (AIP) coach. Daarnaast heeft hij verschillende ‘functional medicine’ cursussen gevolgd bij het Amerikaanse Kharrazian Institute van dr. Datis Kharrazian, wetenschapper én autoriteit op het gebied van auto-immuunziekten en Hashimoto. Onder andere over de aanpak van spijsverteringsproblemen, auto-immuunziekten en specifiek de ziekte van Hashimoto.

Om op de hoogte te blijven van de nieuwste wetenschappelijke inzichten bestudeert Ruud dagelijks wetenschappelijke publicaties over auto-immuunziekten, voeding, leefstijl en supplementen.

Ruud heeft geholpen bij het opzetten van de populaire OERsterk Coach opleiding van drs. Richard de Leth. Daarvoor heeft hij een groot deel van het lesmateriaal ontwikkeld. Zo is hij medeauteur van de lesboeken. Momenteel is Ruud betrokken bij de verdere ontwikkeling van de opleiding. Hij verzorgt nascholingen, webinars en protocollen voor het behandelen van klachten en aandoeningen. Verder verzorgt Ruud aan het eind van de opleiding een proefconsult voor de groep toekomstige OERsterk Coaches, zodat zij een beeld krijgen van hoe je een consult in de praktijk kunt doen.

Kortom: Ruud geniet er enorm van om anderen over gezondheid te leren, en met name om mensen te leren wat ze zelf kunnen doen om zich beter te voelen (zodat ze de controle terug krijgen).

Ruud Rotteveel OERsterk

Startdatum Online Auto-Immuun Programma

Naar verwachting starten we maandag 7 juni met de eerste groep. Het duurt 6 weken, dus het eindigt dan halverwege juli.

De volgende groep zal naar verwachting pas maandag 4 oktober starten.

Prijs

De introductieprijs is 247 euro. Daarna zal de prijs naar verwachting rond de 397 euro worden.

Doe jij mee voor de introductieprijs?

Zie jij het zitten om samen aan de slag te gaan en jouw gezondheid te optimaliseren? Schrijf je dan hieronder in voor de interesselijst. Je ontvangt dan een mail zodra je je kunt inschrijven voor het Online Auto-Immuun Programma.

DownloadNieuw programma

Interesselijst Online Auto-Immuun Programma

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Klik hier om de bronnen te zien
[1] Konijeti, G. G., Kim, N., Lewis, J. D., Groven, S., Chandrasekaran, A., Grandhe, S., … & Molparia, B. (2017). Efficacy of the autoimmune protocol diet for inflammatory bowel disease. Inflammatory bowel diseases, 23(11), 2054-2060.
[2] Chandrasekaran, A., Groven, S., Lewis, J. D., Levy, S. S., Diamant, C., Singh, E., & Konijeti, G. G. (2019). An Autoimmune Protocol Diet Improves Patient-Reported Quality of Life in Inflammatory Bowel Disease. Crohn’s & Colitis 360.
[3] Abbott, R. D., Sadowski, A., & Alt, A. G. (2019). Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet as Part of a Multi-disciplinary, Supported Lifestyle Intervention for Hashimoto’s Thyroiditis.
[4] Bisht B, et al. “A multimodal intervention for patients with secondary progressive multiple sclerosis: feasibility and effect on fatigue.” J Altern Complement Med. 2014 May;20(5):347-55.
[5] Lee JE, et al. “A Multimodal, Nonpharmacologic Intervention Improves Mood and Cognitive Function in People with Multiple Sclerosis.” J Am Coll Nutr. 2017 Mar-Apr;36(3):150-168.

Gerelateerde artikelen

Paleo & AIP dieet: belang van voldoende koolhydraten en resistent zetmeel

Lees verder

AIP dieet: is chocolade (cacao) goed of slecht bij een auto-immuunziekte?

Lees verder

Reacties op dit artikel

2 reacties
  • Avatar for Cornelie
    Cornelie Geplaatst op 25 apr 2021

    Hoi Ruud,

    Je spreekt van wetenschappelijke onderzoeken die gedaan zijn naar dit protocol. Niet van de resultaten van dat onderzoek.
    Kun je de resultaten delen?

    Groet, Cornelie

    • Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
      Ruud Rotteveel MSc. Geplaatst op 25 apr 2021

      Cornelie, ik zie dat ik vergeten was de bronnen erbij te vermelden. Ik heb ze zojuist toegevoegd (onderaan de blog). Hieronder vind je de conclusies van de twee onderzoeken naar het AIP bij Hashimoto, Crohn en colitis. Wetenschappelijk onderzoek staat nog in de kinderschoenen (en gaat zeker niet snel op gang komen, want is niet aantrekkelijk voor financierders/is nauwelijks geld mee te verdienen). Daarom kun je beter naar de praktijk kijken. Naar succesverhalen van mensen die het hebben toegepast. Al veel mensen hebben de positieve resultaten in de praktijk ervaren. Via de volgende link vind je een uitgebreid overzicht van succeservaringen: https://autoimmunewellness.com/stories-recovery-index/

      Onderzoek naar AIP bij Hashimoto:

      Onze studie suggereert dat een online dieet- en leefstijlprogramma (auto-immuun protocol), gefaciliteerd door een multidisciplinair team, de levenskwaliteit en symptomen aanzienlijk kan verbeteren bij vrouwelijke proefpersonen van middelbare leeftijd met de ziekte van Hashimoto.

      Bron: Abbott, R. D., Sadowski, A., & Alt, A. G. (2019). Efficacy of the Autoimmune Protocol Diet as Part of a Multi-disciplinary, Supported Lifestyle Intervention for Hashimoto’s Thyroiditis.

      Onderzoek naar AIP bij Crohn en Colitis:

      Concluderend toont onze studie aan dat dieetaanpassing (auto-immuun protocol) gericht op het elimineren van potentieel immunogene of intolerante voedselgroepen (dus voeding die het immuunsysteem kan stimuleren of waarvoor je intolerant bent) het potentieel heeft om symptomen en endoscopische ontstekingen bij patiënten met IBD (Crohn en Colitis) te verbeteren.

      Dieetverandering kan een belangrijke aanvulling zijn op IBD-therapie (therapie bij Crohn en colitis). Misschien kan voor een subgroep van patiënten alleen dieet- en levensstijlaanpassing voldoende zijn om de onderliggende ontsteking onder controle te houden.

      Bron: Konijeti, G. G., Kim, N., Lewis, J. D., Groven, S., Chandrasekaran, A., Grandhe, S., … & Molparia, B. (2017). Efficacy of the autoimmune protocol diet for inflammatory bowel disease. Inflammatory bowel diseases, 23(11), 2054-2060.

      Hieronder de conclusies van de onderzoeken bij multiple sclerose:

      Secundair progressief MS:

      In deze kleine, ongecontroleerde pilotstudie was er een significante verbetering in vermoeidheid bij degenen die de studie voltooiden. Er werd een multimodale interventie gebruikt, waaronder een aangepast paleolithisch dieet met supplementen, rekoefeningen, krachtoefeningen met elektrische stimulatie van romp- en onderste ledematen, meditatie en massage (dus AIP achtig protocol).

      Bron: Bisht B, et al. “A multimodal intervention for patients with secondary progressive multiple sclerosis: feasibility and effect on fatigue.” J Altern Complement Med. 2014 May;20(5):347-55.

      Progressief MS:

      Een aangepast paleolithisch dieet, lichaamsbeweging, EStim en stressbeheersingsinterventie zoals deze (dus AIP achtig protocol) heeft het potentieel om de gemoedstoestand en cognitieve symptomen te verbeteren, waardoor de kwaliteit van leven en functioneren van mensen met progressieve MS mogelijk verbetert.

      Bron: Lee JE, et al. “A Multimodal, Nonpharmacologic Intervention Improves Mood and Cognitive Function in People with Multiple Sclerosis.” J Am Coll Nutr. 2017 Mar-Apr;36(3):150-168.

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

Paleo & AIP dieet: belang van voldoende koolhydraten en resistent zetmeel

Lees verder

AIP dieet: is chocolade (cacao) goed of slecht bij een auto-immuunziekte?

Lees verder

Categorieën