Tips voor het bereiden en eten van orgaanvlees (lever) bij het AIP dieet

Inhoud van deze blog

    Orgaanvlees behoort tot de meest voedzame voedingsmiddelen die er bestaan. Het is zeer rijk aan belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en nucleotiden – dit zijn bouwstenen van DNA en RNA. Orgaanvlees bevat meer voedingsstoffen dan spiervlees, zoals kipfilet en biefstuk. Vooral voor mensen met een auto-immuunaandoening, waaronder Hashimoto, reumatoïde artritis, multiple sclerose en psoriasis mag orgaanvlees eigenlijk niet ontbreken in een gevarieerd en gezond voedingspatroon. Om die reden is het een belangrijk onderdeel van het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet). Sterker nog, het is één van de AIP superfoods.

    Orgaanvlees is dus supergezond, en het is ook nog (flink) goedkoper dan spiervlees. Maar helaas is het bij de meeste mensen niet zo geliefd. Dit heeft twee belangrijke redenen. Ten eerste heeft orgaanvlees – met name lever – een specifieke smaak. En ten tweede weten veel mensen niet hoe je orgaanvlees kunt bereiden, zodat je niet te veel van die specifieke smaak proeft. Maar na het lezen van deze blog is het tweede punt getackeld. We geven je namelijk een aantal gouden tips die je helpen bij het bereiden en eten van orgaanvlees.

    Begin met hart

    Hoe je een kind verschillende soorten groenten leert eten werkt ongeveer hetzelfde als de introductie van orgaanvlees. Als je na één keer orgaanvlees eten al verkocht bent dan mag je van geluk spreken, want meestal moet je wel wennen aan de smaak en de structuur. Er zit een soort volgorde in hoe je jouw smaakpapillen kunt laten wennen en hoe je leert orgaanvlees echt lekker te vinden.

    Om aan de smaak en het idee van orgaanvlees eten te wennen kun je het best starten met reepjes runderhart. Deze kun je onder andere bij de Albert Heijn kopen. De reepjes runderhart kun je koken – ongeveer 10 minuten – of bakken totdat ze gaar zijn. Je kunt ze in een roerbakschotel, stoofpot of soep verwerken. De smaak en structuur van hart zal je waarschijnlijk verassen. Het lijkt namelijk gewoon op lekkere biefstukreepjes en daarom is het zo laagdrempelig, maar niet minder gezond! Hart bevat namelijk verschillende belangrijke voedingsstoffen. Wil je weten welke? Klik dan hier.

    Na het eten van hart ben je een beetje gewend aan de smaak en het idee van orgaanvlees eten. Je kunt nu gemakkelijker overstappen op andere soorten orgaanvlees, waaronder lever. Dit is het belangrijkste orgaanvlees dat jouw lichaam voorziet van een grote verscheidenheid aan voedingsstoffen – in deze blog lees je welke. Daarom geven we je graag een aantal tips over het bereiden en eten van lever, te beginnen met hamburgers

    Hamburgers met lever

    Hamburgers met lever zijn vrij laagdrempelig, omdat de de structuur en smaak van de lever wordt verdoezeld door het gehakt. Je zal de lever wel eerst fijn moeten maken. Dit is een makkie met een gehaktmolen, maar kan ook gewoon met een blender of staafmixer. Vervolgens meng je de lever met het gehakt. Voeg eventueel spekreepjes en kruiden toe voor meer smaak. Daarna hoef je de hamburgers alleen nog te kneden en te bakken. Zo krijg je gemakkelijk een portie orgaanvlees binnen.

    Naast deze hamburgers is kabeljauwlever ook vrij laagdrempelig.

    Kabeljauwlever

    De lever van een kabeljauw mag eigenlijk niet ontbreken aan jouw voedingspatroon. Waarom? Ten opzichte van andere soorten lever heeft kabeljauwlever het extra voordeel dat het – naast vitamine A en vitamine D – een hoge dosering van de omega 3-vetzuren EPA en DHA bevat. Deze omega 3-vetzuren zijn essentieel voor het oplossen van ontstekingen, maar ook voor gezonde darmen, hersenen en een gezonde huid. De combinatie van vitamine A, D en de omega 3-vetzuren is zeer belangrijk voor het goed functioneren van je regulerende T-cellen (Tregs), die de taak hebben om je immuunsysteem in bedwang te houden – iets wat bij auto-immuunziekten zeer gewenst is.

    Kabeljauwlever kun je gewoon in de supermarkt kopen. Het zit in blik. Onze voorkeur gaat uit naar het merk Princes, omdat we deze smaak beter vinden. Je kunt kabeljauwlever op verschillende manieren bereiden. Het zou goed kunnen dat je een blikje kabeljauwlever zo naar binnen werkt. Eventueel met wat citroensap en zeezout. Wil je het liever in een maaltijd verwerken? Dan kun je bijvoorbeeld een rauwkostsalade maken waarbij je naast de kabeljauwlever ook een blikje tonijn, citroensap en zeezout toevoegt om de smaak van de kabeljauwlever wat te verdoezelen.

    Houd je niet zo van vis, maar gaat tonijnsalade er wel in? Maak dan je eigen tonijnsalade met kabeljauwlever. Gebruik daarbij genoeg andere ingrediënten om de vissmaak te verminderen. Denk hierbij aan augurk (haal de mosterdzaadjes weg), ui, kappertjes en dille. De tonijnsalade kun je bijvoorbeeld in een salade mengen of op toast van zoete aardappel smeren.

    Tip: eet naast de kabeljauwlever ook de olie op. Dit bevat namelijk enorm veel omega 3-vetzuren. Met twee blikjes kabeljauwlever per week krijgen de meeste mensen voldoende omega 3-vetzuren binnen en is een omega 3-supplement waarschijnlijk niet (meer) nodig. Een blikje kabeljauwlever is de goedkoopste bron van de omega 3-vetzuren EPA en DHA.

    Genoeg over kabeljauwlever. Op naar de volgende manier om lever te eten.

    Leverpaté

    Leverpaté is een slimme manier om verschillende soorten orgaanvlees te combineren tot een smeerbare paté die je bijvoorbeeld op AIP-geschikte crackers en brood kunt smeren. Je kunt bijvoorbeeld nieren, hart en lever mixen met stukken vlees die je lekker vindt. Van welk dier je de organen wilt gebruiken kun je zelf bepalen. Door de paté vervolgens op smaak te brengen met wat knoflook, ui en kruiden is het voedzaam én smakelijk tegelijk.

    Klik hier voor een heerlijk leverpaté recept.

    Tot slot hebben we nog de kippenlevertjes.

    Kippenlever

    Kippenlevertjes kun je gewoon vinden bij de vleesafdeling in de supermarkt. Ze zijn vaak donkerrood van kleur en op diverse manieren te bereiden. Als je nog nooit kippenlever hebt gegeten en je wilt het graag proberen, bereid de lever dan op verschillende manieren. Zo kom je er sneller achter wat voor jou in de smaak valt.

    Kippenlever past zeer goed bij iets wat een zoete smaak heeft, zoals verse appel. Voeg er wat spekjes aan toe en je hebt een supergezonde lunch gecreëerd. Met coconut aminos – een zoete marinade wat lijkt op sojasaus – kun je gerechten met kippenlever op smaak brengen.

    Eet het voor je gezondheid, niet voor de smaak

    Orgaanvlees is zo ontzettend gezond dat we je aanraden om het wekelijks te eten. Ook als je het niet lekker vindt. Eet het niet voor de smaak, maar voor je gezondheid. De kans is groot dat je eraan gaat wennen en dat je het na verloop van tijd zonder problemen kunt eten. Experimenteer met de verschillende bereidingswijzen en ontdek wat het best bij jou past.

    Vraag jouw slager om hulp

    Heb je nou echt moeite met het eten van orgaanvlees, maar wil je jouw lichaam wel voorzien van de goede voedingsstoffen? Vraag jouw slager dan om het orgaanvlees te vermengen met ander vlees. Gehakt kun je eenvoudig vermengen met gemalen orgaanvlees. Hier kun je bijvoorbeeld hamburgers van maken, maar ook gehaktballen. Eventueel kun je kruiden of een lekkere AIP-geschikte saus toevoegen.

    En als je orgaanvlees echt niet binnenkrijgt, dan kun je het altijd nog via pillen innemen.

    Orgaanvlees in een supplement

    Het supplement Organ Mix van het merk Nordic Kings bevat een combinatie van lever, nier en hart van biologische grasgevoerde runderen. Dit supplement bevat gevriesdroogde extracten van de organen, waardoor de voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden blijven.

    Kortom

    Proberen, proberen en nog eens proberen. Helaas zijn we het niet meer gewend om orgaanvlees te eten, terwijl dit vroeger de normaalste zaak van de wereld was. Naast de gezondheidsvoordelen ben je ook nog eens duurzaam bezig, want door orgaanvlees te eten wordt het niet verspild. Ook ben je goedkoper uit, want orgaanvlees is goedkoper dan spiervlees. Geef jezelf de tijd om aan orgaanvlees te wennen en geef niet gelijk op als je het niet lekker vindt. En als het je echt niet lukt om het te eten is er gelukkig nog een supplement met verschillende soorten orgaanvlees.

    Hoe zorg jij ervoor dat je orgaanvlees binnenkrijgt? Deel het in een reactie hieronder en inspireer anderen.

    Download Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    Ontvang de AIP Dieet Voedingslijsten direct in je mailbox. Zo zie je in één oogopslag wat je wel/niet kunt eten. Download nu tijdelijk gratis.

    DownloadPDF

    Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Deze lijsten nemen je twijfels over wat wel/niet AIP-geschikt is weg.

    Gerelateerde blogs

    Gratis lidmaatschap Auto-Immuun Protocol

    Lees verder

    Recept: leverpaté met appel (AIP dieet, glutenvrij, zuivelvrij, lactosevrij)

    Lees verder

    Vragen of opmerkingen?

    Reageren op blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    Gerelateerd

    Gratis lidmaatschap Auto-Immuun Protocol

    Lees verder

    Recept: leverpaté met appel (AIP dieet, glutenvrij, zuivelvrij, lactosevrij)

    Lees verder

    Categorieën