is quinoa toegestaan bij het auto immuun paleo dieet aip dieet

Is quinoa toegestaan bij het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet)?

Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
Ruud Rotteveel MSc Expert schildklier & auto-immuunziekten

Inhoud van deze blog

    Antwoord

    Nee, quinoa is niet toegestaan tijdens de eliminatiefase van het auto-immuun paleodieet (AIP dieet).

    Waarom is quinoa niet toegestaan bij het AIP dieet?

    Quinoa is een pseudograan en dit bevat net zoals alle andere pseudogranen – boekweit, chiazaad en amarant – een aantal stoffen die problematisch kunnen zijn voor mensen met een auto-immuunziekte. Hieronder lees je welke dat zijn.

    Fytinezuur

    Eén van de stoffen die problematisch kan zijn is fytinezuur (inositolhexafosfaat). Dit is de opslagvorm van fosfor in planten. Het bevindt zich in de zaden van planten. Het komt van nature voor in (pseudo)granen, noten, zaden – waaronder koffie en chocolade – en peulvruchten. Fytinezuur is een beschermingsmechanisme van de plant. Het belemmert de spijsvertering en zo beschermt de plant zich tegen vraat, waardoor de kans op succesvolle voortplanting en overleving vergroot wordt.

    Fytinezuur heeft het vermogen om bepaalde stofjes die voedsel verteren (spijsverteringsenzymen) te remmen. Normaal gesproken zorgen spijsverteringsenzymen ervoor dat koolhydraten, vetten en eiwit worden afgebroken, waarna ze door het darmslijmvlies opgenomen kunnen worden. Fytinezuur blokkeert dit afbraakproces, waardoor de voeding niet voldoende wordt afgebroken om opgenomen te kunnen worden. Alleen hele kleine voedingsdeeltjes kunnen namelijk opgenomen worden. Het gevolg is dat de voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen, vetten, koolhydraten en eiwitten niet goed opgenomen worden.

    De voedingsdeeltjes die niet door de dunne darm opgenomen kunnen worden vormen een voedingsbron voor darmbacteriën. Als de spijsvertering verstoord is en er veel voedingsdeeltjes niet opgenomen kunnen worden, worden de darmbacteriën overspoelt met voeding. Doordat deze bacteriën overvoed worden neemt het aantal toe. Hierdoor ontstaat er een overgroei aan bepaalde bacteriën, wat de darmflora uit balans brengt. Dit kan klachten veroorzaken en resulteren in een lekkende darm en ontsteking.

    Verder is fytinezuur ook in staat om zich aan mineralen en spoorelementen – zoals ijzer, zink, magnesium, mangaan en calcium – te binden, waardoor complexen ontstaan die niet in de dunne darm opgenomen kunnen worden. Vanwege deze bindingscapaciteit en het vermogen om de spijsverteringsenzymen te remmen kan fytinezuur bijdragen aan de ontwikkeling van voedingstekorten.

    Wil je meer weten over fytinezuur? Lees dan dit kennisbankartikel.

    Saponinen

    Een andere stof in quinoa die problemen kan veroorzaken is saponine, een zeepstof. Saponinen zijn ook een afweermechanisme van planten. Ze beschermen planten tegen bacteriën, schimmels en gisten die de plant ziek kunnen maken. Er zijn verschillende soorten saponinen en in zekere zin ook een aantal die zeer gunstig zijn voor de gezondheid.

    Quinoa bevat een soort saponine die bij sommige mensen een immuunreactie kan uitlokken. Door activatie van het immuunsysteem kan laaggradige ontsteking toenemen en dat is juist wat je wilt vermijden bij een auto-immuunziekte.

    Quinoa herintroduceren

    Niet iedereen heeft last van quinoa. Om erachter te komen hoe jij op quinoa reageert zou je het eerst moeten elimineren en daarna herintroduceren – dus opnieuw te gaan eten.

    Kortom

    Quinoa is niet toegestaan tijdens de eliminatiefase van het auto-immuun paleo dieet (AIP dieet), omdat het stoffen bevat die de gezondheid kunnen schaden. Het gaat hierbij om fytinezuur en saponinen. Niet iedereen heeft hier last van. Door quinoa eerst te vermijden en daarna weer te gaan eten kun je erachter komen hoe jouw lichaam op quinoa reageert.

    Download Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    Ontvang de AIP Dieet Voedingslijsten direct in je mailbox. Zo zie je in één oogopslag wat je wel/niet kunt eten. Download nu tijdelijk gratis.

    PDF

    Complete AIP Dieet Voedingslijsten

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Deze lijsten nemen je twijfels over wat wel/niet AIP-geschikt is weg.

    Deel deze blog via

    Plaats een reactie op deze blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    Gratis e-book

    5 Oorzaken van trage schildklier restklachten

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Wat anderen zeggen

    Ik ben ontzettend dankbaar dat het Auto-Imuun Programma van Ruud Rotteveel (Revolutionair Gezond) op mijn pad is gekomen. Ik kampte al ruim 1,5 jaar met onverklaarbare klachten en vreselijke pijnen waarvoor ik zo'n beetje alle artsen heb gezien en waarvoor geen remedie leek te zijn. Pas toen ik met Paleo... Lees verder
    PM
    Petra Mester 16 mei 2022
    Ik heb in 2021 Ruuds Auto-Immuun programma gevolgd en ben heel enthousiast over zijn aanpak en kundige begeleiding. Hij weet immens veel en kan heel goed en rustig uitleg geven over voeding. Je merkt echt dat hij passie heeft voor voeding en gezondheid. Het duurde even, maar mijn eczeem werd... Lees verder
    C
    Chantal 16 mei 2022
    Ik heb bij Ruud Rotteveel het Auto-Immuun Programma (AIP) gevolgd. Ik ben al jaren op zoek naar een voedingspatroon en leefstijl die mij energieker kunnen maken.Aanvankelijk dacht ik dat het AIP programma een brug te ver was voor mij. Toch ben ik ermee gestart en nu ben ik enorm dankbaar.... Lees verder
    KV
    Katrin Van Laer 16 mei 2022
    Nog nergens zulke goede informatie gevonden over Hashimoto! Ruud heeft mij in korte tijd meer bijgebracht dan mijn internist en huisarts in 22 jaar hebben gedaan. Ik zit midden in het AIP programma, klachten zijn nu al enorm verminderd. Bij vragen kun je ook altijd bij Ruud terecht, heel erg... Lees verder
    Bv
    Bianca van Leeuwen 16 mei 2022