De beste voedingspatronen bij de ziekte van Hashimoto

Voeding kan een grote impact op de schildklierziekte Hashimoto hebben. Zowel positief als negatief. Steeds meer mensen proberen door middel van voeding hun klachten te verminderen. Je hoort en leest positieve berichten over onder andere het Paleo dieet en voedingspatronen die glutenvrij, zuivelvrij en sojavrij zijn. Maar welke voedingspatronen zijn het meest effectief bij de ziekte van Hashimoto? Graag deel ik mijn bevindingen met je.

Effect van verschillende voedingspatronen op Hashimoto

Izabella Wentz is apotheker, auteur van meerdere boeken en gespecialiseerd in de ziekte van Hashimoto. Ze heeft veel Hashimotopatiënten naar een betere gezondheid begeleid. In 2015 heeft zij een onderzoekje gedaan naar het effect van verschillende voedingspatronen op Hashimoto:

  • Voeding gebaseerd op een voedselintolerantietest
  • Auto Immuun Paleo dieet (AIP)
  • Sojavrij
  • Glutenvrij
  • Graanvrij
  • Paleo
  • Laag FODMAP
  • Veganistisch
  • Laag Glycemische Index (bestaande uit voeding met langzame koolhydraten)
  • Zuivelvrij
  • Nachtschade vrij (o.a. aardappelen, tomaten, paprika’s)
  • Rood vlees vrij

De resultaten vind je in onderstaande afbeelding.

Effect verschillende voedingsmiddelen op Hashimoto.

Zoals je kunt zien voelden de meeste mensen zich beter bij glutenvrije voeding. Maar ook het vermijden van zuivel, soja, snelle koolhydraten (o.a. witte pasta, witte rijst, brood, koek, snoep, frisdrank, suiker) blijkt zeer effectief. Verder was een voedingspatroon gebaseerd op een voedselintolerantietest ook effectief bij meer dan de helft van de personen. Ook heeft bijna de helft van de mensen baat bij het vermijden van eieren, nachtschades (o.a. aardappelen, tomaten, paprika) en rood vlees.

Mijn voedingsadvies bij de ziekte van Hashimoto

Zelf ben ik voorstander van oervoeding. Dit is grofweg hetzelfde als Paleo, maar dan met minimale inname van rood vlees (o.a. koe, varken, lam). Oervoeding bestaat uit:

  • veel groenten
  • fruit
  • paddenstoelen
  • kruiden en specerijen
  • olijven
  • noten en zaden
  • eieren
  • gevogelte (kip, kalkoen)
  • af en toe een stukje (wild) vlees
  • zeewier*
  • vis en schaal- en schelpdieren (garnalen, kreeft, oesters, mosselen)
  • olijfolie en een beetje roomboter en kokosolie

*sommige mensen blijken negatief te reageren op jodium en dus op zeewier

In mijn praktijk zie ik dat veel mensen zich beter voelen als zij voornamelijk oervoeding eten. Maar ik heb gemerkt dat het voor veel mensen lastig is om in één keer over te stappen van een standaard Nederlands voedingspatroon naar een voedingspatroon gebaseerd op oervoeding. Voor veel mensen is het een te grote stap.

Daarom raad ik aan om het voedingspatroon in kleine stapjes aan te passen. Hersenen hebben namelijk weerstand tegen grote veranderingen, maar kleine veranderingen laten ze vaak wel toe. Door kleine stapjes te zetten bereik je uiteindelijk grote resultaten.

Zowel uit het onderzoekje van Izabella Wentz als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat veel Hashimotopatiënten baat hebben bij het vermijden van gluten.[1] Daarom raad ik aan om te beginnen met het vermijden van gluten.

Zuivel is een voedingsgroep die bestaat uit melkproducten zoals melk, karnemelk, melkkefir, kaas, yoghurt, kwark. Veel mensen geven aan dat zij zich beter voelen bij zuivelvrije voeding. Als tweede stap raad ik daarom aan om zuivelvrij te gaan eten.

Het volgen van deze twee voedingstips leidt bij veel mensen met Hashimoto tot een vermindering van klachten. Als je nog steeds veel klachten ervaart kun je langzamerhand naar een oervoedingspatroon toewerken. Verwijder stap voor stap soja, peulvruchten (bonen, erwten, pinda’s), nachtschades (aardappelen, paprika, aubergine, tomaten, goji bessen), de overige granen en rood vlees (o.a. koe, varken, lam).

Als je volledig oervoeding eet en je nog steeds klachten hebt kun je richting het Auto Immuun Paleo dieet gaan, waarbij ook eieren, noten, zaden, chocolade en koffie worden vermeden.

En als ook het Auto Immuun Paleo dieet niet genoeg is, dan spelen andere factoren een rol. Eerder schreef ik een artikel over alle risicofactoren voor Hashimoto. Je kunt het hier lezen.

Voorkom stress door eten

Natuurlijk is het goed om gezond te eten, maar zorg dat je er niet te veel stress van krijgt. Mijn ervaring is dat sommige mensen veel stress krijgen als zij bepaalde voedingsmiddelen volledig moeten vermijden. Als je dit bij jezelf merkt, wees dan wat milder. Eet dan bijvoorbeeld voor 80 procent glutenvrij en/of zuivelvrij. Stress kan namelijk een negatieve invloed op Hashimoto en dus jouw klachten hebben. In sommige gevallen is de negatieve impact van stress groter dan de positieve impact van de gezonde voeding wanneer men hier stress van krijgt.

Kortom

Voeding kan een grote impact op Hashimoto en de daarbij horende klachten hebben. Het eten van oervoeding leidt bij veel mensen tot een vermindering van klachten, maar het is voor veel mensen moeilijk om in één keer over te stappen. Door kleine stapjes te zetten omzeil je de weerstand van het brein, waardoor kleine stapjes uiteindelijk tot grote resultaten kunnen leiden. Mijn belangrijkste voedingstips bij Hashimoto is het vermijden van gluten en zuivel. Maar zorg dat je hier niet te veel stress van krijgt.

Klik hier om de bron te zien
[1] Krysiak, R., Szkróbka, W., & Okopień, B. (2018). The Effect of Gluten-Free Diet on Thyroid Autoimmunity in Drug-Naïve Women with Hashimoto’s Thyroiditis: A Pilot Study. Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes.

Dit e-book scheelt je een consult

Na maandenlang wetenschappelijke onderzoeken en boeken over de schildklier en de ziekte van Hashimoto te hebben gelezen, heb ik een aantal risicofactoren gevonden. Hiervan heb ik er 7 uitgebreid in mijn e-book beschreven. Veel Hashimoto patiënten hebben baat bij het vermijden van deze risicofactoren en merken een vermindering van restklachten. Waarschijnlijk zul jij dit ook gaan merken. Je kunt het e-book nu gratis downloaden.

In dit e-book lees je:

  • Welke voeding je beter NIET kunt eten
  • Welke gifstoffen je schildklierfunctie verstoren
  • Welke supplementen kunnen helpen (gebruik alleen onder begeleiding van een arts of therapeut)

7 risicofactoren voor HashimotoE-book

7 risicofactoren voor Hashimoto

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk ook eens

P.s. Volg je onze Facebookpagina Schildklier Gezondheid al? Je vindt daar alles over de schildklier en schildklierklachten. Ook kun je daar veel van lotgenoten leren. Er worden veel ervaringen gedeeld.

Reacties op dit artikel

1 reactie
  • Avatar for Ivanka Tsaneva
    Ivanka Tsaneva Geplaatst op 23 mei 2019

    Dankuwel.

    1x

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

Categorieën