5 gezondheidsvoordelen van vasten tijdens de ramadan

Tijdens de ramadan vasten veel moslims een groot deel van de dag. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit periodieke vasten verschillende gezondheidsvoordelen met zich meebrengt. In dat opzicht kunnen we veel van de ramadan leren. Naar mijn mening is intermitterend vasten (intermittent fasting) zelfs een van de gezondste dingen die je kunt doen.* In dit artikel bespreek ik de gezondheidsvoordelen van het periodieke vasten tijdens de ramadan.

*Voor sommige mensen is vasten mogelijk niet geschikt. Klik hier voor meer info.

1.      Remt ontsteking

Tijdens de ramadan blijken ontstekingsbevorderende stoffen, zoals IL-1?, IL-6 en TNFa lager te zijn dan voor de ramadan. Bovendien blijken IL-6 en TNFa ook één maand na de ramadan nog lager te zijn dan voor de ramadan. Vasten remt dus ontsteking. Dit betekent dat vasten mogelijk een positief effect op ontstekingsziekten, zoals reumatoïde artritis heeft.[1], [2]

2.      Verlaagt nuchtere bloedsuikerspiegel

Vasten verlaagt de nuchtere bloedsuikerspiegel bij zowel mannen als vrouwen.[3] Dit is met name gunstig voor mensen die moeite hebben met het in balans houden van de bloedsuikerspiegel, zoals mensen met diabetes type 2.

3.      Verbetert de triglyceriden/HDL-ratio

Vasten verhoogt bij vrouwen het HDL-cholesterol, terwijl het triglyceridengehalte gelijk blijft. Bij mannen zorgt vasten voor een verlaging van de hoeveelheid triglyceriden, terwijl het HDL-cholesterol gelijk blijft.[4] Deze veranderingen zorgen bij zowel mannen als vrouwen voor een betere verhouding tussen het HDL-cholesterol en de triglyceriden. Deze verhouding wordt de triglyceriden/HDL-ratio genoemd, wat een belangrijke voorspeller voor hart- en vaatziekten is. Het vasten zorgt voor een betere triglyceriden/HDL-ratio, waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt.

4.      Verlaagt bloeddruk

Tijdens de ramadan vond men een daling in de bloeddruk. Zowel de boven- als onderdruk was afgenomen.[5], Een te hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Het vasten zorgt voor een lagere bloeddruk en daarmee tot een lager risico op hart- en vaatziekten.

5.      Verlaagt het percentage lichaamsvet

Tijdens de ramadan neemt het lichaamsgewicht en het vetpercentage af, maar dit is niet blijvend. Eén maand na de ramadan is het lichaamsgewicht en het vetpercentage weer op hetzelfde niveau als voor de ramadan.[6]

Kortom

Het vasten tijdens de ramadan verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, ontstekingsziekten en diabetes type 2. Helaas zijn de effecten niet blijvend. Na de ramadan verdwijnen de gezondheidsvoordelen weer. Om van de gezondheidseffecten te blijven profiteren moet je het dus regelmatig blijven doen. Vast bijvoorbeeld twee à drie keer per week 16 uur.* Dit wordt ook wel intermittent fasting (periodiek vasten) genoemd. Zelf doe ik het al een aantal jaren en ik adviseer het ook aan mijn patiënten. Velen hebben er baat bij.

*Vasten is mogelijk niet voor iedereen geschikt. Klik hier voor meer info.

Klik hier om de bronnen te zien
[1] Kacimi, S., Ref’at, A., Fararjeh, M. A., Bustanji, Y. K., Mohammad, M. K., & Salem, M. L. (2012). Intermittent fasting during Ramadan attenuates proinflammatory cytokines and immune cells in healthy subjects. Nutrition research, 32(12), 947-955.
[2] Ebrahimi, S., Rahmani, F., Avan, A., Nematy, M., Parizadeh, S. M., Hasanian Mehr, S. M., & Parizadeh, S. M. R. (2016). Effects of Ramadan Fasting on the Regulation of Inflammation. Journal of Fasting and Health, 4(1), 32-37.
[3] Kul, S., Sava?, E., Öztürk, Z. A., & Karada?, G. (2014). Does Ramadan fasting alter body weight and blood lipids and fasting blood glucose in a healthy population? A meta-analysis. Journal of religion and health, 53(3), 929-942.
[4] Kul, S., Sava?, E., Öztürk, Z. A., & Karada?, G. (2014). Does Ramadan fasting alter body weight and blood lipids and fasting blood glucose in a healthy population? A meta-analysis. Journal of religion and health, 53(3), 929-942.
[5] Kacimi, S., Ref’at, A., Fararjeh, M. A., Bustanji, Y. K., Mohammad, M. K., & Salem, M. L. (2012). Intermittent fasting during Ramadan attenuates proinflammatory cytokines and immune cells in healthy subjects. Nutrition research, 32(12), 947-955.
[6] Kacimi, S., Ref’at, A., Fararjeh, M. A., Bustanji, Y. K., Mohammad, M. K., & Salem, M. L. (2012). Intermittent fasting during Ramadan attenuates proinflammatory cytokines and immune cells in healthy subjects. Nutrition research, 32(12), 947-955.

Dit e-book scheelt je een consult

Om zoveel mogelijk mensen naar een goede gezondheid te kunnen helpen heb ik een e-book geschreven met meer dan 50 praktische tips. Deze tips zijn bij veel van mijn patiënten succesvol gebleken. Na het lezen kun je direct de eerste stappen zetten en je gezondheid versterken. Je kunt het e-book nu gratis downloaden.

De basis van herstelE-book

De basis van herstel

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde artikelen

Auto-immuun paleo dieet: is koffie goed of slecht bij auto-immuunziekten?

Lees verder

Auto-immuun paleo dieet: wel of geen noten eten bij auto-immuunziekten?

Lees verder

Reacties op dit artikel

3 reacties
  • Avatar for ilahibaks
    ilahibaks Geplaatst op 16 okt 2018

    Het vasten kan geen gezondheids redenen met zich meenemen. Door niet te eten en te drinken doe je het lichaam al te kort aan alles(ADHD). je etens tijden raken in de war zowel je lichaam. zonder water uitdroging. vooral in woestijn en warm gebieden. Ik studeer aan de uva medisch. en als moslim heb ik deze onderwerp van dichtbij onderzocht. Vasten is een opoffering van alles voor Allah. En zelfs je gezondheid en leven. Martelaarschap is ook afzien van je leven voor Allah. Dit is een test van je imaan. hoever kan jij voor allah wereldse behoeften opgeven Maar voor het lichaam heeft het alleen maar nadelen. Ik hoop dat je begrijp wat ik bedoel. Werelds of aards gezien is dit slecht voor je lichaam, maar geestelijke gezien is dit een verrijking en allah te behagen.

    • Avatar for Ruud Rotteveel
      Ruud Rotteveel Geplaatst op 16 okt 2018

      Ilahibaks, uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat periodiek vasten vele voordelen heeft. Dit merk ik ook in de praktijk bij mijn patiënten. De manier waarop wordt gevast tijdens de Ramadan lijkt mij echter niet optimaal (’s avonds laat eten). In dit artikel doel ik vooral op het niet eten. Wat drinken betreft zou ik niet weten wat de gezondheidseffecten zijn, van zulke lange perioden zonder vocht.

  • Avatar for Ra
    Ra Geplaatst op 23 mei 2019

    Vasten is goed voor lichaam en geest!

    En het is inderdaad goed om het vaker toe te passen dus ook na de ramadan. Liever minder eten dan te veel!

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

Auto-immuun paleo dieet: is koffie goed of slecht bij auto-immuunziekten?

Lees verder

Auto-immuun paleo dieet: wel of geen noten eten bij auto-immuunziekten?

Lees verder

Categorieën