Goede visolie omega-3 vetzuren
Leefstijl
19 oktober 2018

Officiële gezondheidsclaims omega-3 vetzuren (visolie, algenolie, krillolie)

Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
Ruud Rotteveel MSc Expert schildklier & auto-immuunziekten

Inhoud van deze blog

    De inname van omega-3 vetzuren is een basisvereiste voor een goede gezondheid. De omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn zo belangrijk dat er erkende Europese gezondheidsclaims voor zijn. Deze vetzuren zitten in onder andere in zeewieren, vis, mosselen, krab, kreeft, garnalen en oesters. Daarnaast zitten EPA en DHA ook in supplementen zoals visolie, algenolie en krillolie.

    Erkende Europese gezondheidsclaims

    De omega-3 vetzuren EPA en DHA hebben erkende Europese gezondheidsclaims, namelijk:

    • Goed voor je hart: dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA draagt bij aan een normale hartfunctie.
    • Goed voor je hersenen: Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan een normale hersenfunctie. Voor zwangere en borstvoedende vrouwen geldt: 200 mg DHA bovenop de dagelijkse inname van 250 mg EPA + DHA draagt bij aan een normale hersenontwikkeling van de foetus / het kind.
    • Goed voor je zicht: dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan behoud van normaal zicht. Voor kinderen tot 1 jaar is dat 100 mg DHA.
    • Goed voor het immuunsysteem: dagelijkse inname draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem.
    • Goed voor bloeddruk en triglyceriden niveau: dagelijkse inname van 2.000 – 5.000 mg EPA + DHA draagt bij aan behoud van een normale bloeddruk en triglyceriden niveaus.
    • Goed voor de spierfunctie: dagelijkse inname draagt bij aan een normale spierfunctie.

    85 procent heeft een omega-3 tekort

    Ruim 60 procent van de Nederlanders voldoet niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad om één keer per week vis te eten. Dat is treurig, want zeevoedsel zoals vis is essentieel voor een goede gezondheid. Uit eigen onderzoek onder ruim 200 patiënten bleek dat ongeveer 85 procent een omega-3 tekort had. Dit vormt een groot probleem voor de gezondheid van onze bevolking. Want de inname van voldoende omega-3 vetzuren uit zeevoedsel is een vereiste voor een goede gezondheid. Niet voor niets hebben de omega-3 vetzuren EPA en DHA erkende Europese gezondheidsclaims.

    Oorzaak van omega-3 tekort

    Met name de verhouding tussen omega-3 en omega-6 in het lichaam is van belang. Omega-6 krijgt iedereen in grote hoeveelheden binnen. Onder andere via plantaardige oliën (o.a. zonnebloem, pinda, soja), margarines, vlees en snacks. Daarentegen is de inname van omega-3 teleurstellend. In de westerse voeding is de verhouding tussen omega-6 en omega-3 ongeveer 10-20:1 in tegenstelling tot een verhouding van 2-3:1 bij voeding van jager-verzamelaars.[1], [2] Een omega-6/omega-3 verhouding van ongeveer 3:1 lijkt optimaal te zijn.

    Oorzaken van een omega-3 tekort zijn onder andere:

    • Het eten van te weinig zeevoedsel, zoals zeewieren, vis en/of schaal- en schelpdieren
    • Een veranderde vetzuursamenstelling in de melkproducten, het vlees, en gevogelte (meer omega-6 en minder omega-3, doordat veel dieren omega-6 rijk voedsel zoals granen, maïs en soja te eten krijgen i.p.v. insecten, gras en andere planten)

    Goede omega-3 visolie

    Als je te weinig zeevoedsel eet, zoals vis en schaal- en schelpdieren, dan is het gebruik van een omega-3 supplement aan te raden. Hierbij is het belangrijk dat je een supplement van hoge kwaliteit kiest. Omega-3 vetzuren oxideren snel, waardoor het lichaam ze niet meer goed kan gebruiken. Het blijkt dat sommige merken visolie de omega-3 waarde in het bloed (rode bloedcellen) niet of nauwelijks verhoogt. Het is natuurlijk zonde als je veel geld betaalt voor een product dat niet zo goed werkt. Eerder heb ik een artikel geschreven met kenmerken van een hoge kwaliteit omega-3 visolie. Deze richtlijnen helpen jou bij het kopen van een goede omega-3 visolie.

    Wil jij graag weten welke visolie supplementen van hoge kwaliteit zijn? En welke visolie ik zelf gebruik? Schrijf je dan hieronder in en je ontvangt direct een automatische mail met info over omega 3-supplementen. 

    Advies

    Goed omega 3 visolie en algenolie supplement

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Andere artikelen over omega-3

    Klik hier om de bronnen te zien
    [1] Simopoulos, A. P. (1998). Overview of evolutionary aspects of ?3 fatty acids in the diet. In The Return of w3 Fatty Acids into the Food Supply (Vol. 83, pp. 1-11). Karger Publishers.
    [2] Simopoulos, A. P. (2006). Evolutionary aspects of diet, the omega-6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases. Biomedicine & pharmacotherapy, 60(9), 502-507.
    Deel deze blog via

    Reacties op deze blog

    1. avatar

      Arjan Janse

      Hoi Ruud,

      In een artikel van jou over omega-3 lees ik dat het geen zin heeft om bijvoorbeeld twee maanden visolie te slikken. Dit omdat het herstellen van je vetzuurbalans vier maanden duurt.

      Maar je cellen veranderen toch iedere dag? Waarom heeft twee maanden slikken dan geen zin en vier maanden wel? Zou je dit kunnen uitleggen?

      Groetjes.

      • avatar

        Ruud Rotteveel MSc. Auteur

        Cellen vernieuwen niet iedere dag. De omega 3-index wordt in je rode bloedcellen gemeten. Deze vernieuwen iedere 4 maanden. Als je je omega 3-index echt flink wilt verhogen, dan moet je de omega 3 meestal minimaal 4 maanden gebruiken.

        • avatar

          Arjan Janse

          Hoi Ruud,

          Bedankt voor je reactie. Ik wil zelf mijn omega-index laten testen maar ik slik op het moment ook al visolie. Hoeveel tijd moet er zitten tussen de bloedafname en de laatste keer visolie slikken?

          Of maakt dat niets uit? In de zin van dat de waarde niet beïnvloed wordt.

        • avatar

          Ruud Rotteveel MSc. Auteur

          Arjan, dat maakt niets uit.

    2. avatar

      patricia

      GRaag ontvang ik een advies over welke visolie geschikt is, hij moet duurzaam zijn, en een lage totox waarde

    3. avatar

      Corian

      Welke visolie is geschikt voor mij, vrouw, 70 jaar, arthrose en een wat te hoog cholesterol?
      Er is zóveel op de markt; ik zie door de bomen het bos niet meer.
      Ik kijk uit naar uw antwoord.
      Mvg.
      Corian

      • avatar

        Ruud Rotteveel Auteur

        Hierboven kun je je inschrijven. Je ontvangt dan een e-mail met info over 4 verschillende goede visolie supplementen.

    4. avatar

      Zonia

      Beste Ruud,

      Welke visolie (omega 3) beveel jij aan?
      Dank en groeten,

      Zonia

      • avatar

        Ruud Rotteveel Auteur

        Hierboven kun je je inschrijven. Je ontvangt dan een e-mail met info over 4 verschillende goede visolie supplementen.

    5. avatar

      Mike

      Beste Ruud,
      Graag hoor ik van je wat jij -kwalitatief- de beste visolie vindt welke op dit moment verkrijgbaar is? Dank en groet, Mike

      • avatar

        Ruud Rotteveel Auteur

        Hierboven kun je je inschrijven. Je ontvangt dan een e-mail met info over 4 verschillende goede visolie supplementen.

    Plaats een reactie op deze blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    Gratis e-book

    5 Oorzaken van trage schildklier restklachten

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Wat anderen zeggen

    Ik ben ontzettend dankbaar dat het Auto-Imuun Programma van Ruud Rotteveel (Revolutionair Gezond) op mijn pad is gekomen. Ik kampte al ruim 1,5 jaar met onverklaarbare klachten en vreselijke pijnen waarvoor ik zo'n beetje alle artsen heb gezien en waarvoor geen remedie leek te zijn. Pas toen ik met Paleo... Lees verder
    PM
    Petra Mester 16 mei 2022
    Ik heb in 2021 Ruuds Auto-Immuun programma gevolgd en ben heel enthousiast over zijn aanpak en kundige begeleiding. Hij weet immens veel en kan heel goed en rustig uitleg geven over voeding. Je merkt echt dat hij passie heeft voor voeding en gezondheid. Het duurde even, maar mijn eczeem werd... Lees verder
    C
    Chantal 16 mei 2022
    Ik heb bij Ruud Rotteveel het Auto-Immuun Programma (AIP) gevolgd. Ik ben al jaren op zoek naar een voedingspatroon en leefstijl die mij energieker kunnen maken.Aanvankelijk dacht ik dat het AIP programma een brug te ver was voor mij. Toch ben ik ermee gestart en nu ben ik enorm dankbaar.... Lees verder
    KV
    Katrin Van Laer 16 mei 2022
    Nog nergens zulke goede informatie gevonden over Hashimoto! Ruud heeft mij in korte tijd meer bijgebracht dan mijn internist en huisarts in 22 jaar hebben gedaan. Ik zit midden in het AIP programma, klachten zijn nu al enorm verminderd. Bij vragen kun je ook altijd bij Ruud terecht, heel erg... Lees verder
    Bv
    Bianca van Leeuwen 16 mei 2022