Officiële gezondheidsclaims omega-3 vetzuren (visolie, algenolie, krillolie)

De inname van omega-3 vetzuren is een basisvereiste voor een goede gezondheid. De omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn zo belangrijk dat er erkende Europese gezondheidsclaims voor zijn. Deze vetzuren zitten in onder andere in zeewieren, vis, mosselen, krab, kreeft, garnalen en oesters. Daarnaast zitten EPA en DHA ook in supplementen zoals visolie, algenolie en krillolie.

Erkende Europese gezondheidsclaims

De omega-3 vetzuren EPA en DHA hebben erkende Europese gezondheidsclaims, namelijk:

  • Goed voor je hart: dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA draagt bij aan een normale hartfunctie.
  • Goed voor je hersenen: Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan een normale hersenfunctie. Voor zwangere en borstvoedende vrouwen geldt: 200 mg DHA bovenop de dagelijkse inname van 250 mg EPA + DHA draagt bij aan een normale hersenontwikkeling van de foetus / het kind.
  • Goed voor je zicht: dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan behoud van normaal zicht. Voor kinderen tot 1 jaar is dat 100 mg DHA.
  • Goed voor het immuunsysteem: dagelijkse inname draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem.
  • Goed voor bloeddruk en triglyceriden niveau: dagelijkse inname van 2.000 – 5.000 mg EPA + DHA draagt bij aan behoud van een normale bloeddruk en triglyceriden niveaus.
  • Goed voor de spierfunctie: dagelijkse inname draagt bij aan een normale spierfunctie.

85 procent heeft een omega-3 tekort

Ruim 60 procent van de Nederlanders voldoet niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad om één keer per week vis te eten. Dat is treurig, want zeevoedsel zoals vis is essentieel voor een goede gezondheid. Uit eigen onderzoek onder ruim 200 patiënten bleek dat ongeveer 85 procent een omega-3 tekort had. Dit vormt een groot probleem voor de gezondheid van onze bevolking. Want de inname van voldoende omega-3 vetzuren uit zeevoedsel is een vereiste voor een goede gezondheid. Niet voor niets hebben de omega-3 vetzuren EPA en DHA erkende Europese gezondheidsclaims.

Oorzaak van omega-3 tekort

Met name de verhouding tussen omega-3 en omega-6 in het lichaam is van belang. Omega-6 krijgt iedereen in grote hoeveelheden binnen. Onder andere via plantaardige oliën (o.a. zonnebloem, pinda, soja), margarines, vlees en snacks. Daarentegen is de inname van omega-3 teleurstellend. In de westerse voeding is de verhouding tussen omega-6 en omega-3 ongeveer 10-20:1 in tegenstelling tot een verhouding van 2-3:1 bij voeding van jager-verzamelaars.[1], [2] Een omega-6/omega-3 verhouding van ongeveer 3:1 lijkt optimaal te zijn.

Oorzaken van een omega-3 tekort zijn onder andere:

  • Het eten van te weinig zeevoedsel, zoals zeewieren, vis en/of schaal- en schelpdieren
  • Een veranderde vetzuursamenstelling in de melkproducten, het vlees, en gevogelte (meer omega-6 en minder omega-3, doordat veel dieren omega-6 rijk voedsel zoals granen, maïs en soja te eten krijgen i.p.v. insecten, gras en andere planten)

Goede omega-3 visolie

Als je te weinig zeevoedsel eet, zoals vis en schaal- en schelpdieren, dan is het gebruik van een omega-3 supplement aan te raden. Hierbij is het belangrijk dat je een supplement van hoge kwaliteit kiest. Omega-3 vetzuren oxideren snel, waardoor het lichaam ze niet meer goed kan gebruiken. Het blijkt dat sommige merken visolie de omega-3 waarde in het bloed (rode bloedcellen) niet of nauwelijks verhoogt. Het is natuurlijk zonde als je veel geld betaalt voor een product dat niet zo goed werkt. Eerder heb ik een artikel geschreven met kenmerken van een hoge kwaliteit omega-3 visolie. Deze richtlijnen helpen jou bij het kopen van een goede omega-3 visolie.

Wil jij graag weten welke visolie supplementen van hoge kwaliteit zijn? En welke visolie ik zelf gebruik? Schrijf je dan hieronder in en je ontvangt direct een automatische mail met info over 4 verschillende visolie supplementen. Bovendien krijg je kortingscodes waarmee je 10 procent korting op verschillende supplementen kunt krijgen.

DownloadOverzicht

Goede dierlijke en plantaardige omega 3-supplementen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Andere artikelen over omega-3

Klik hier om de bronnen te zien
[1] Simopoulos, A. P. (1998). Overview of evolutionary aspects of ?3 fatty acids in the diet. In The Return of w3 Fatty Acids into the Food Supply (Vol. 83, pp. 1-11). Karger Publishers.
[2] Simopoulos, A. P. (2006). Evolutionary aspects of diet, the omega-6/omega-3 ratio and genetic variation: nutritional implications for chronic diseases. Biomedicine & pharmacotherapy, 60(9), 502-507.

Gerelateerde artikelen

AIP dieet: waarom schaal- en schelpdieren eten bij auto-immuunziekten?

Lees verder

Zo herken je een goede omega-3 visolie (er is veel troep te koop)

Lees verder

Reacties op dit artikel

7 reacties
  • Avatar for Mike
    Mike Geplaatst op 24 okt 2018

    Beste Ruud,
    Graag hoor ik van je wat jij -kwalitatief- de beste visolie vindt welke op dit moment verkrijgbaar is? Dank en groet, Mike

    • Avatar for Ruud Rotteveel
      Ruud Rotteveel Geplaatst op 22 jun 2019

      Hierboven kun je je inschrijven. Je ontvangt dan een e-mail met info over 4 verschillende goede visolie supplementen.

  • Avatar for Zonia
    Zonia Geplaatst op 06 nov 2018

    Beste Ruud,

    Welke visolie (omega 3) beveel jij aan?
    Dank en groeten,

    Zonia

    • Avatar for Ruud Rotteveel
      Ruud Rotteveel Geplaatst op 22 jun 2019

      Hierboven kun je je inschrijven. Je ontvangt dan een e-mail met info over 4 verschillende goede visolie supplementen.

  • Avatar for Corian
    Corian Geplaatst op 10 jan 2019

    Welke visolie is geschikt voor mij, vrouw, 70 jaar, arthrose en een wat te hoog cholesterol?
    Er is zóveel op de markt; ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Ik kijk uit naar uw antwoord.
    Mvg.
    Corian

    • Avatar for Ruud Rotteveel
      Ruud Rotteveel Geplaatst op 22 jun 2019

      Hierboven kun je je inschrijven. Je ontvangt dan een e-mail met info over 4 verschillende goede visolie supplementen.

  • Avatar for patricia
    patricia Geplaatst op 21 okt 2020

    GRaag ontvang ik een advies over welke visolie geschikt is, hij moet duurzaam zijn, en een lage totox waarde

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

AIP dieet: waarom schaal- en schelpdieren eten bij auto-immuunziekten?

Lees verder

Zo herken je een goede omega-3 visolie (er is veel troep te koop)

Lees verder

Categorieën