De oplossing van laaggradige ontsteking (oorzaak chronische klachten)

Inhoud van deze blog

    Laaggradige ontsteking is het gevolg van een darmbarrière die faalt om ongewenste stoffen buiten het lichaam te houden. Gifstoffen en bacteriële resten lekken door de darmbarrière heen en komen in de bloedbaan terecht. Hierdoor wordt het immuunsysteem geactiveerd en ontstaat er een milde immuunreactie. Als dit te lang duurt leidt het tot chronische laaggradige ontsteking, die nauwelijks in het bloed aantoonbaar is. Laaggradige ontsteking leidt in eerste instantie tot subtiele ongemakken, zoals vermoeidheid, geïrriteerdheid, geheugenproblemen, concentratieproblemen en een verminderd libido. Maar na verloop van tijd ontstaat er steeds meer schade en dit leidt tot chronische klachten en welvaartsziekten, zoals metabool syndroom, allergieën, chronische pijn, uitputtingsziekten (bijv. fibromyalgie), hart- en vaatziekten[1], ontstekingsziekten van de darm[2], psychische aandoeningen (bijv. depressie), auto-immuunziekten (bijv. psoriasis)[3] en sommige vormen van kanker.[4]

    Een moderne leefstijl is de oorzaak, een ‘oude’ leefstijl is de oplossing

    In mijn vorige artikel heb je kunnen lezen dat de mens sinds de industriële revolutie aan veel ‘nieuwe’ stressoren is blootgesteld. Deze stressoren worden antropogenen genoemd. Voorbeelden hiervan zijn verkeerde voeding, te weinig of juist teveel beweging, (mee)roken, tekort slaap en luchtvervuiling. Maar ook een lage sociaaleconomische status en overgewicht leiden tot stress.

    Deze stressoren zorgen voor een continue activatie van onze stress systemen, waardoor onze darmbarrière langdurig verhoogd doorlaatbaar (lek) is. Ongewenste stoffen (gifstoffen en bacteriële resten) komen hierdoor in de bloedbaan terecht waardoor het immuunsysteem continu actief is. Dit leidt tot laaggradige ontsteking.

    Onze moderne leefstijl maakt ons dus ziek. Als leefstijl ons ziek maakt, laten we dan ook leefstijl gebruiken om weer beter te worden. Om laaggradige ontsteking op te lossen moeten we terug gaan naar de oorspronkelijke omgeving waar de mens op aangepast is. De omgeving vóór de industriële revolutie en zonder ziekmakende antropogene factoren. De omgeving van de jager-verzamelaars. Deze omgeving past het best bij onze genen en is de sleutel tot een goede gezondheid. Deze oorspronkelijke omgeving kan op verschillende manieren nagebootst worden.

    Levens als een moderne jager-verzamelaar

    Allereerst zou je moeten gaan eten wat de mens altijd heeft gegeten. Een voedingspatroon gebaseerd op de genetische achtergrond van de mens. Denk hierbij aan een voedingspatroon dat rijk is aan vis, schaal- en schelpdieren, zeegroenten, gevogelte, wild, eieren, noten, zaden, groente en fruit. En dus niet of nauwelijks de ‘nieuwe’ voedingsmiddelen zoals granen (tarwe, gerst, rogge, spelt, quinoa), peulvruchten (pinda’s, soja- en andere bonen) en nachtschades (aardappels, tomaten en paprika’s). Deze veroorzaken namelijk ontsteking.[5]

    Ontstekingsremmende voedingsmiddelen

    Daarnaast zou je overeten moeten vermijden. Eet alleen wanneer je trek hebt en beperk het aantal maaltijden tot maximaal 3 per dag. Sla ook af en toe eens een maaltijd over (Intermittent Fasting). Voedsel was vroeger geen zekerheid. Er was regelmatig voedselschaarste. De mens is hier op aangepast en kan heel goed zonder eten.

    Zorg er ook voor dat je regelmatig beweegt en dat je langdurig stilzitten vermijdt. Beweeg vooral voor de maaltijd, op een nuchtere maag. Bij jagers-verzamelaars ging beweging altijd vooraf aan voedselinname. Men moest namelijk eerst het eten bij elkaar zoeken voordat men kon eten. Door te bewegen maken de spieren anti-ontstekingsstoffen aan. Beweging vóór de maaltijd compenseert de ontstekingsreactie die na voedselinname ontstaat.

    Verder is het verstandig om blootstelling aan psychologische stress, rook en luchtvervuiling te vermijden. Zorg daarnaast voor een gezond gewicht en voldoende slaap.

    Resoleomics: de oplossing

    Het woord resoleomics komt van het Engelse resolution, wat oplossing betekent. Het is een wetenschap die bestudeert hoe ziekteprocessen worden omgebogen tot een genezingsproces. Om een ontsteking te kunnen beëindigen zijn stopsignalen nodig. Dit zijn de zogenoemde resolvinen, lipoxinen en protectinen.

    Laaggradige ontsteking

    Door de juiste voeding te eten kun je de productie van deze stopsignalen stimuleren en het herstelproces ondersteunen. De omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn essentieel voor het oplossen van laaggradige ontsteking. EPA en DHA worden namelijk omgezet in resolvinen en protectinen die een stopsignaal afgeven en de ontsteking beëindigen. [6]

    Daarnaast wordt de productie van resolvinen, protectinen en lipoxinen gestimuleerd door vitamine A en vitamine D. Maar ook door salicylzuur uit biologische wortels, knollen, koriander, salie, tijm, oregano, basilicum, rozemarijn munt en peterselie. Andere voedingsmiddelen die laaggradige ontsteking remmen zijn kurkuma (curcumine), gember (gingerol, zingiberine), druiven (resveratrol), appels, uien en prei (kaempferol).[7] Ook melkzuur, uit gefermenteerde voeding, kan het immuunsysteem tot rust brengen.

    Je gaat gezonder leven en wordt ziek…

    Door de juiste leefstijlaanpassingen wordt het lichaam weer in staat gesteld om een ontstekingsreactie op tijd te kunnen beëindigen. Dit betekent dat je veilig een heftige immuunreactie, zoals koorts mag starten. Je hersenen weten dat je in staat bent om een immuunreactie tijdig te eindigen (want je kunt voldoende stopsignalen produceren) en geven het immuunsysteem daarom toestemming om koorts te mogen ontwikkelen. Op die manier kan het veranderen van je leefstijl ervoor zorgen dat je opeens koorts krijgt. Dit is hartstikke gezond. Een heftige immuunreactie, zoals koorts zorgt namelijk voor de beëindiging van een milde immuunreactie (laaggradige ontsteking). Na koorts is laaggradige ontsteking dus opgelost.

    Kortom

    Laaggradige ontsteking ligt aan de basis van bijna alle chronische klachten. Het is nauwelijks in het bloedbeeld aantoonbaar en je merkt er in het begin weinig van. Laaggradige ontsteking leidt in eerste instantie tot subtiele ongemakken, zoals vermoeidheid, geïrriteerdheid, geheugenproblemen, concentratieproblemen en een verminderd libido. Maar na verloop van tijd veroorzaken de ontstekingsstoffen, die continu in de bloedbaan ronddwalen, steeds meer schade. Uiteindelijk leidt het tot chronische klachten en welvaartsziekten.

    Voor het remmen van laaggradige ontsteking zijn lipoxinen, protectinen en resolvinen nodig. Zij geven een stopsignaal af en zorgen ervoor dat de ontsteking wordt beëindigd. Door de juiste voedingsmiddelen te eten kun je de productie van deze stopsignalen stimuleren. Je lichaam wordt hierdoor weer in staat gesteld om een heftige immuunreactie, zoals koorts tijdig te kunnen beëindigen. Het immuunsysteem krijgt daardoor toestemming van de hersenen om koorts te mogen ontwikkelen. Je kan dus ziek worden doordat je gezonder gaat leven. Dat is positief, want koorts zorgt voor het beëindigen van laaggradige ontsteking.

    De omega-3 vetzuren EPA en DHA zijn essentieel voor het remmen van laaggradige ontsteking. Helaas eten de meeste mensen te weinig vis, waardoor zij veel te weinig omega-3 vetzuren binnen krijgen.

    Klik hier om de bronnen te zien
    [1] Ridker, P. M., Danielson, E., Fonseca, F. A., Genest, J., Gotto Jr, A. M., Kastelein, J. J., … & Nordestgaard, B. G. (2008). Rosuvastatin to prevent vascular events in men and women with elevated C-reactive protein. New England Journal of Medicine, 359(21), 2195.
    [2] Fasano, A., & Catassi, C. (2012). Celiac disease. New England Journal of Medicine, 367(25), 2419-2426.
    [3] Serafini, G., Pompili, M., Seretti, M. E., Stefani, H., Palermo, M., Coryell, W., & Girardi, P. (2013). The role of inflammatory cytokines in suicidal behavior: a systematic review. European Neuropsychopharmacology, 23(12), 1672-1686.
    [4] Coussens, L. M., Zitvogel, L., & Palucka, A. K. (2013). Neutralizing tumor-promoting chronic inflammation: a magic bullet?. Science, 339(6117), 286-291.
    [5] Bosma-den Boer, M. M., van Wetten, M. L., & Pruimboom, L. (2012). Chronic inflammatory diseases are stimulated by current lifestyle: how diet, stress levels and medication prevent our body from recovering. Nutrition & metabolism, 9(1), 32.
    [6]F.A.J. Muskiet (2011). De evolutionaire achtergrond, oorzaak en consequenties van chronische systemische lage graad ontsteking; betekenis voor de klinische chemie. Ned Tijdschr Klin Chem Labgeneesk 2011, vol. 36, no. 4.
    [7] Mirjam Bakker & Ria Penders. Voeding als medicijn: Resoleomics.

    P.S. Dit is het laatste artikel uit een serie van 4:

    1.       Laaggradige ontsteking ligt aan de basis van bijna alle chronische klachten

    2.       Kenmerken van laaggradige ontsteking

    3.       De oorzaak van laaggradige ontsteking

    4.       De oplossing van laaggradige ontsteking

    De basis van herstelE-book

    De basis van herstel

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Gerelateerde blogs

    Effect van het auto-immuun protocol (AIP) bij Hashimoto, Crohn en Colitis

    Lees verder

    Auto-immuun protocol (AIP): welke voeding vermijden, hoe en waarom?

    Lees verder

    Vragen of opmerkingen?

    Reageren op blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    Gerelateerd

    Effect van het auto-immuun protocol (AIP) bij Hashimoto, Crohn en Colitis

    Lees verder

    Auto-immuun protocol (AIP): welke voeding vermijden, hoe en waarom?

    Lees verder

    Categorieën