Voel je beter binnen 2-6 weken

Een online 6-weken programma, waarin je ontdekt hoe je het auto-immuun protocol (AIP) juist toepast en klachten bij auto-immuunziekten, chronische ontstekingen en maag-darmklachten oplost.

  • Vrijwel elke deelnemer voelt zich beter binnen 2-6 weken
  • Meest effectieve voedings- en leefstijlprogramma voor mensen met een auto-immuunziekte
  • Inclusief de 3 nieuwe digitale receptenboeken met AIP ontbijtjes, lunches en diners (t.w.v. €75)
  • Dag tot dag begeleiding via opgenomen video’s, verdiepende teksten, actiepunten, voedingslijsten en product vervangerslijsten
  • Het eerste én enige Nederlandstalige AIP programma
  • Start direct en volg het programma op je eigen tempo (12 maanden toegang)

Tot 13 juni krijg je €100 korting.
Mis deze actie niet.

197,00
Ik wil meedoen

Wat is het auto-immuun protocol (AIP)?

Het Auto-Immuun Programma is gebaseerd op het auto-immuun protocol (AIP) en op de praktijkervaring van Ruud Rotteveel – expert voeding & leefstijl bij auto-immuunziekten. Het AIP is een effectief voedings- en leefstijlprotocol voor het verminderen van chronische klachten bij auto-immuunziekten, chronische ontstekingen en maag-darmklachten. Het auto-immuun protocol is gericht op het oplossen (voor zover dat mogelijk is) van veelvoorkomende oorzaken van chronische klachten:

  • (Laaggradige) ontsteking
  • Lekkende darm (leaky gut)
  • Verstoord microbioom, verstoorde darmflora
  • Hormonale verstoringen
  • Verstoorde bloedsuikerregulatie, insulineresistentie
  • Verminderde hersenfunctie
  • Tekort aan voedingsstoffen – vitamines, mineralen, vetzuren en eiwitten
  • Ontregeling van het immuunsysteem

Het auto-immuun protocol is ontwikkeld door wetenschappers, waaronder dr. Sarah Ballantyne, prof. Loren Cordain en dr. Datis Kharrazian. Het kan gezien worden als een avontuur van zelfontdekking. Het helpt jou:

  • Te ontdekken of bepaalde voeding een rol bij jouw klachten speelt, en zo ja, welke
  • De voedings- en leefstijlbehoeften van jouw lichaam te begrijpen
  • Bij het ontwikkelen van jouw persoonlijke dieet, waar jij je goed bij voelt

Auto-immuun protocol dieet (AIP dieet)

Het auto-immuun protocol dieet (AIP dieet), ook wel auto-immuun paleo dieet genoemd, is een eliminatie-provocatie dieet. Hierbij worden eerst alle voedingsmiddelen vermeden (geëlimineerd) waarvan bekend is dat ze klachten kunnen veroorzaken:

  • Alcohol
  • Granen (tarwe, rogge, spelt, kamut, gierst, gerst, sorghum, seitan, haver, rijst, maïs)
  • Pseudogranen (boekweit, amarant, quinoa, chiazaad)
  • Zuivelproducten (kaas, melk, karnemelk, melkkefir, yoghurt, kwark en ijs)
  • Nachtschades (gewone aardappelen, tomaten, paprika, aubergine, chilipepers, gojibessen, physalis bes)
  • Peulvruchten (alle bonen, waaronder: sojabonen, witte bonen, bruine bonen, sperziebonen, snijbonen, haricot verts, nierbonen/kidney bonen; alle erwten, waaronder: groene erwten, kikker erwten, linzen)
  • Noten (walnoten, hazelnoten, paranoten/Brazil nuts, amandelen, pecannoten, macadamia’s; kokosnoten zijn geen noten en kunnen wel gegeten worden)
  • Zaden (o.a. hennepzaad, pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten, lijnzaad, karwijzaad, venkelzaad, komijnzaad en kastanjes)
  • Koffie
  • Chocolade
  • Eieren
  • Bewerkte voedingsmiddelen en voedseladditieven (kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen)

Dit wordt de eliminatiefase genoemd. Deze fase wordt 1 tot 3 maanden volgehouden. Het is dus tijdelijk en niet levenslang.

Daarna worden de geëlimineerde voedingsmiddelen weer aan het voedingspatroon toegevoegd (geherintroduceerd) om te ervaren hoe je erop reageert. Dit heet provocatie, ofwel de herintroductiefase. In deze fase kom je erachter welke voeding goed en slecht voor jou is. De duur van deze fase is verschillend en hangt van de persoon af.

Ik wil meedoen

Jeetje, wat kan ik dan nog wel eten?

Geloof mij, er blijft nog genoeg over wat je WEL kunt blijven eten en bovendien is de eliminatie van eerdergenoemde voedingsmiddelen tijdelijk. Later kun je namelijk veel voedingsmiddelen weer herintroduceren. Je zult het echt de moeite waard vinden zodra je je beter gaat voelen.

Het volgende kun je tijdens de eliminatiefase WEL blijven eten:

  • Vis en schaal- en schelpdieren: waaronder zalm, tonijn, sardientjes, sprot, haring, schelvis, koolvis, kabeljauw, octopus, kreeft, garnalen, mosselen, oesters, sint Jacobsschelp/coquilles
  • Gevogelte: kip, kalkoen, eend, struisvogel, fazant
  • Vlees: koe, varken, lam etc.
  • Groenten, waaronder:
    Bladgroenten: sla, ijsbergsla, veldsla, eikenbladsla, krulsla, lollo rosso, spinazie, andijvie
    Kruisbloemige groenten: boerenkool, broccoli, spruiten, bloemkool, zuurkool, Savooiekool, rodekool, spitskool, Chinese kool, rucola, radijs, paksoi, tuinkers, waterkers
    Knollen: zoete aardappel, knolselderij, koolraap, rode bieten, aardpeer
    Wortels: gewone wortels, pastinaak, arrowroot, cassave/tapioca, schorseneren, peterseliewortel
    Bleekselderij, witlof, asperges, courgette, pompoen, komkommer, postelein, rabarber, snijbiet, venkel
    Zeegroenten: zeewieren en zeekraal
    Paddenstoelen: champignons, kastanje champignons, oesterzwammen, shiitake, cantharel, portobello
  • Fruit: alle soorten fruit. Vers of uit diepvries en een beetje gedroogd fruit.
  • Olijven
  • Avocado
  • Koolhydraatrijke voeding: chufa (tijgernoten), zoete aardappel, pastinaak, taro, bakbanaan, arrowroot, cassave, tapioca, yam
  • Kruiden en specerijen: waaronder peterselie, basilicum, oregano, tijm, rozemarijn, dille, knoflook, ui, gember, kurkuma, koriander, kruidnagel, cichorei, bieslook, Ceylon kaneel, vanille-extract, munt en meer.
  • Gezonde vetten: uit vis, olijfolie, avocado(olie)
  • Vetten uit kokosmelk en kokosolie
  • Azijn: appelazijn, witte wijn azijn, rode wijn azijn, balsamico azijn, kokos azijn

Zoals je kunt zien blijft er dus veel over wat je nog wel kunt blijven eten. Hopelijk is de schrik nu een beetje weg. Bovendien lijkt de eliminatiefase erger dan het is, maar daar kom je zelf wel achter zodra je ermee aan de slag gaat.

Om het gemakkelijker voor je te maken krijg je een product vervangerslijst, zodat je jouw vertrouwde producten kunt vervangen met AIP-geschikte alternatieven. Ook krijg je 3 digitale receptenboeken met AIP ontbijtjes, lunches en diners.

Inhoud Auto-Immuun Programma

Door middel van een eliminatie-provocatie dieet (AIP dieet) ga je ontdekken of bepaalde voeding jouw klachten veroorzaakt. En zo ja, welke voedingsmiddelen. Daarnaast ga je leren welke voedingsmiddelen jouw herstel juist kunnen bevorderen (AIP superfoods). Verder leer je hoe je jouw herstel kunt stimuleren door middel van de juiste leefstijl.

Het Auto-Immuun Programma bestaat uit 6 modules (6 weken).
Iedere module bestaat uit 7 lessen (7 dagen), dus 42 dagen in totaal.
Iedere les (dag) bestaat ongeveer uit het volgende:

  • Informatie: een video en/of tekst
  • Actiepunten voor desbetreffende dag
  • Sleutels tot succes – dit zijn tips om de kans op succes te vergroten
  • Aanvullende informatie – dit is leuk, maar minder van belang (vooral voor fanatiekelingen)
  • Kennisquiz: voor het testen van je kennis en om te checken of je de actiepunten van de voorgaande dag hebt uitgevoerd

Dagelijks ben je gemiddeld 10-20 minuten bezig met het doornemen van de informatie. Daarnaast zijn er dagelijkse actiepunten. Deze nemen natuurlijk ook tijd in beslag. Houd hier dus rekening mee in je dagplanning voor de komende 6 weken.

Vrijgave content

Alle content wordt direct na de aanschaf van het programma vrijgegeven. Hierdoor kun je het programma op je eigen tempo volgen (binnen 12 maanden na aanschaf). Van dag tot dag of sneller. Als je het programma van dag tot dag gaat volgen raden we je aan om op een maandag te starten. Het programma is namelijk zo opgebouwd dat het boodschappen doen en het meal preppen (maaltijden voorbereiden) in het weekend gepland is. Dan hebben de meeste mensen namelijk meer tijd.

Week 1

Voorbereiding op komende weken. In deze week ga je nog niets aan je voeding veranderen! Je begint dus relaxt.

  • Maandag: opdracht
  • Dinsdag: huidige gezondheid vaststellen, zodat je na 6 weken kunt vergelijken met je startpunt
  • Woensdag: veelgebruikte AIP ingrediënten bestellen
  • Donderdag: weekmenu en boodschappenlijst voor de komende week maken
  • Vrijdag: leer etiketten lezen + voorraadkast, koelkast en vriezer opruimen en AIP-geschikt maken (alles wat niet geschikt is weg/apart zetten en AIP-geschikte producten komen ervoor in de plaats)
  • Zaterdag: boodschappen doen + veel gebruikte definities lezen
  • Zondag: meal preppen

Week 2

  • Maandag: Eliminatie stap 1: alcohol en granen (ook glutenvrije) – vanaf maandag in week 2 ga je je voeding dus aanpassen
  • Dinsdag: toevoeging 1: gezonde vetten & zeevoedsel
  • Woensdag: optimalisatie slaap
  • Donderdag: weekmenu en boodschappenlijst voor de komende week maken
  • Vrijdag: voorraadkast, koelkast en vriezer gereedmaken voor komende week
  • Zaterdag: boodschappen doen
  • Zondag: meal preppen

Week 3

  • Maandag: eliminatie stap 2: peulvruchten en nachtschades
  • Dinsdag: toevoeging 2: bottenbouillon & gelatine
  • Woensdag: stressreductie
  • Donderdag: weekmenu en boodschappenlijst voor de komende week maken
  • Vrijdag: voorraadkast, koelkast en vriezer gereedmaken voor komende week
  • Zaterdag: boodschappen doen
  • Zondag: meal preppen

Week 4

  • Maandag: eliminaties stap 3: zuivel & koffie
  • Dinsdag: toevoeging 3: gefermenteerde voeding & dranken
  • Woensdag: optimalisatie beweging
  • Donderdag: weekmenu en boodschappenlijst voor de komende week maken
  • Vrijdag: voorraadkast, koelkast en vriezer gereedmaken voor komende week
  • Zaterdag: boodschappen doen
  • Zondag: meal preppen

Week 5

  • Maandag: eliminaties stap 4: eieren, toegevoegd suiker, bewerkte oliën & voedseltoevoegingen
  • Dinsdag: toevoeging 4: paddenstoelen & groene bladgroenten
  • Woensdag: de natuur in
  • Donderdag: weekmenu en boodschappenlijst voor de komende week maken
  • Vrijdag: voorraadkast, koelkast en vriezer gereedmaken voor komende week
  • Zaterdag: boodschappen doen
  • Zondag: meal preppen

Week 6

  • Maandag: eliminaties stap 5: noten, zaden & chocolade
  • Dinsdag: toevoeging 5: orgaanvlees
  • Woensdag: focus op optimaliseren voedingsstatus
  • Donderdag: weekmenu en boodschappenlijst voor de komende week maken
  • Vrijdag: voorraadkast, koelkast en vriezer gereedmaken voor komende week
  • Zaterdag: herintroductie protocol + boodschappen doen
  • Zondag: evaluatieformulieren invullen + meal preppen

Zoals je aan de planning kunt zien leer je elke maandag tot en met woensdag nieuwe dingen. De rest van de week bestaat uit routine zaken, zoals een weekmenu en boodschappenlijst maken, voorraadkast voorbereiden op de komende week, boodschappen doen en meal preppen.

Je krijgt:

  • Video’s waarin Ruud Rotteveel uitleg geeft over het AIP
  • Verdiepende blogs
  • Complete AIP voedingslijsten
  • 3 digitale receptenboeken met AIP ontbijtjes, lunches en diners (t.w.v. €75)
  • Lijst met veel gebruikte AIP ingrediënten (en waar je ze kunt kopen)
  • Lijst met productvervangers, zodat je jouw favoriete producten kunt vervangen
  • Advies over waardevolle supplementen
  • Documenten met praktische leefstijltips voor beter bewegen, beter slapen en beter ontspannen
  • AIP probleemoplossing – uitgebreid document met mogelijke oorzaken waarom je klachten niet verminderen

We rijken jou de juiste kennis, praktische handvatten en slimme trucs aan, waardoor het AIP veel makkelijker toe te passen en vol te houden is. 

AIP dieet kookboek ontbijt

AIP dieet kookboek ontbijt

AIP dieet kookboek lunch

AIP dieet kookboek lunch

AIP dieet kookboek diner

AIP dieet kookboek diner

Ik wil meedoen

Waarom het Auto-Immuun Programma?

Boost je gezondheid
Boost je gezondheid
En verminder klachten.
Meer energie
Meer energie
Voor de leuke dingen in het leven.
Meer controle
Meer controle
Over je leven, je stemming en je uiterlijk.

Welke resultaten kun je verwachten?

Het programma heeft als doel om klachten te verlichten en je levenskwaliteit te optimaliseren. Mensen die het AIP hebben gevolgd geven aan dat zij onder andere de volgende resultaten hebben bereikt:

  • Minder ontstekingen
  • Minder pijn
  • Meer energie en stabieler energieniveau
  • Betere hersenfuncties: minder brain fog en meer helderheid in hoofd
  • Minder hoofdpijn
  • Minder spier- en gewrichtsklachten
  • Minder eczeem
  • Minder spijsverteringsproblemen: brandend maagzuur, opgeblazenheid, buikpijn, winderigheid, obstipatie, slappe en plakkerige ontlasting
  • Gewichtsverlies – betere vetverbranding
  • Minder vocht vasthouden
  • Beter inslapen en doorslapen
  • Betere stemming – minder stemmingswisselingen
  • Mooiere en minder droge huid
  • Minder haaruitval en terug groeien van haar
  • Sterkere en mooiere nagels
  • Betere bloedwaarden
  • Minder medicatie
Ik wil meedoen

Succesverhalen van deelnemers

9kg-afgevallen-minder-spierpijn-gewrichtspijn-brain-fog-en-meer-energie

meer-energie-betere-huid-weer-sporten

darmen-rustiger-minder-oedeem-4-kg-afgevallen-meer-energie

review-begeleiding-auto-immuun-programma-3

veel aan gehad aip programma

geen-hoofdpijn-meer

teruggroei-haar-alopecia-betere-slaap-cyclus-minder-energiedips

meer energie mooier haar betere stemming

Voor wie is het online Auto-Immuun Programma geschikt?

Het online Auto-Immuun Programma is geschikt voor mensen met auto-immuunziekten, chronische ontstekingen en spijsverteringsklachten.

Voorbeelden van auto-immuunziekten zijn:

  • Alopecia areata – haar
  • Auto-immuun gastritis – maag
  • Auto-immuun hepatitis (AIH) – lever
  • Coeliakie – dunne darm
  • Colitis ulcerosa – dikke darm
  • Crohn – dunne en dikke darm
  • Diabetes type 1 – alvleesklier
  • Multiple sclerose (MS) – centraal zenuwstelsel
  • Polymyalgia rheumatica (PMR) – spieren en gewrichten
  • Psoriasis – huid
  • Reumatoïde artritis – bewegingsapparaat
  • Sarcoïdose – longen
  • Syndroom van Sjögren – o.a. ogen
  • Systemische lupus erythematodes (SLE) – verschillende organen
  • Vitiligo – huid
  • Ziekte van Hashimoto – schildklier
  • Ziekte van Graves – schildklier

Dit zijn veelvoorkomende auto-immuunziekten, maar er zijn er nog veel meer.

Voorbeeld van chronische ontsteking:

  • Eczeem

Voorbeelden van spijsverteringsproblemen:

  • Buikpijn
  • Opgeblazenheid, winderigheid
  • Slappe ontlasting
  • Obstipatie
  • Brandend maagzuur

Voor wie is het Auto-Immuun Programma niet geschikt?

Het programma is niet geschikt voor mensen die:

  • Vegetarisch of veganistisch eten en die geen dierlijke voeding willen gaan eten (dan loop je namelijk tekorten op)
  • Een eetstoornis hebben
  • Bijna niets lusten
  • Een speciaal dieet van hun arts moeten volgen (het AIP dieet is niet te combineren met andere diëten, want dan is de kans op voedingstekorten te groot)
Over de ontwikkelaar: Ruud Rotteveel

Over de ontwikkelaar: Ruud Rotteveel

Ruud Rotteveel is expert voeding en leefstijl bij auto-immuunziekten, zoals Hashimoto, reumatoïde artritis, psoriasis en multiple sclerose (MS). Op verschillende manieren leert hij patiënten én gezondheidsprofessionals wat je kunt doen om chronische klachten bij auto-immuunaandoeningen zoveel mogelijk te verminderen. Dit doet hij onder andere via zijn online programma’s, (digitale) boeken en de OERsterk Coach Opleiding, waar hij docent is. Ruud is medeoprichter van de Week van de Trage Schildklier. Een jaarlijks terugkerend (online) evenement, waar mensen met een trage schildklier leren wat ze zelf kunnen doen om (rest)klachten te verminderen.

Bonus

Als bonus krijg je ook alle updates die binnen 12 maanden na aanschaf van het programma plaatsvinden.

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wordt het Auto-Immuun Programma door mijn zorgverzekeraar vergoed?