6-stappenplan voor een optimale behandeling bij de ziekte van Hashimoto

Restklachten bij de ziekte van Hashimoto? Helaas komt dit (onnodig) vaak voor. Alleen het gebruik van schildkliermedicatie is vaak niet genoeg om alle klachten te laten verdwijnen. Gelukkig kun je met voeding, supplementen, leefstijl en de juiste mindset de meeste restklachten verminderen of zelfs laten verdwijnen.

Hoe je dit voor elkaar krijgt?

Dat ga ik je in deze blog laten weten. De afgelopen jaren heb ik een 6-stappenplan ontwikkeld voor het verminderen van restklachten. Dit stappenplan is gebaseerd op zowel wetenschappelijk onderzoek als op mijn eigen praktijkervaring met meer dan 500 mensen met Hashimoto. Het 6-stappenplan omvat een totaalaanpak, waarbij aandacht wordt besteed aan schildkliermedicatie, voeding, supplementen, leefstijl en mindset.

Laten we eens inzoomen op dit stappenplan.

Effectief 6-stappenplan bij Hashimoto

Het stappenplan bestaat uit zes stappen. Deze stappen hoef je niet per se één voor één af te werken. Sommige stappen kun je namelijk tegelijkertijd uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens het instellen van je schildkliermedicatie al beginnen met het eten van gezonde voeding en het aanhouden van een gezonde leefstijl.

Schildkliermedicatie speelt een hele belangrijke rol binnen het 6-stappenplan. Daarom bestaat de eerste stap uit het goed instellen van de schildkliermedicatie. Laten we hier dus eerst naar kijken.

Stap 1: Laat je schildkliermedicatie goed instellen

Hashimoto is een zogenoemde auto-immuunziekte. Hierbij maakt het immuunsysteem antistoffen tegen de schildklier: anti-TPO (TPOab) en/of anti-TG (TGAb). Deze antistoffen stimuleren het immuunsysteem om de schildklier aan te vallen, waardoor de schildklier ontstoken en beschadigd raakt. De schildklier gaat letterlijk kapot en krimpt daardoor. Na verloop van tijd is de schildklier zo beschadigd dat het niet meer voldoende schildklierhormoon kan produceren. Vanaf dat moment zie je een verandering in de schildklierwaarden. De TSH neemt toe, terwijl het vrije T4 (FT4) daalt. Dit wordt een trage schildklier (hypothyreoïdie) genoemd.

Omdat de schildklier niet meer voldoende schildklierhormoon kan produceren, moet het tekort met schildkliermedicatie worden aangevuld. Het is belangrijk dat dit gebeurt, want het schildklierhormoon heeft invloed op vrijwel iedere lichaamscel. Een tekort hieraan is schadelijk en kan tot enorm veel klachten leiden.

Het schildklierhormoon is onder andere nodig om het immuunsysteem correct te laten functioneren. Dit is precies wat je nodig hebt bij Hashimoto, waarbij het immuunsysteem overactief is en dus niet meer correct functioneert. Ook is het schildklierhormoon nodig voor herstel van allerlei cellen. Onder andere voor het herstel van darmcellen en dus voor het herstel van een lekkende darm en een verstoorde darmflora – samenstelling van darmbacteriën. Beide zijn met veel chronische aandoeningen en auto-immuunziekten in verband gebracht.

Conclusie: Het normaliseren van de schildklierwaarden bij Hashimoto met behulp van schildkliermedicatie is de allerbelangrijkste – en dus eerste – stap. Punt uit. Niet aan twijfelen.

Door naar de tweede stap.

Stap 2: Sluit de meest voorkomende voedingstekorten uit

Veel mensen met Hashimoto hebben voedingstekorten. Bijvoorbeeld een tekort aan vitamine B12, vitamine D en ijzer. Dit kan klachten veroorzaken en/of in standhouden. Het is dus belangrijk om te achterhalen of je een tekort aan deze voedingsstoffen hebt. Zo ja, dan moet de oorzaak achterhaald worden en moet het tekort worden aangevuld.

Deze tweede stap kan in principe gelijktijdig met de eerste stap worden uitgevoerd.

Conclusie: Check op voedingstekorten als je restklachten ervaart, ondanks normale schildklierwaarden.

Door naar de volgende stap.

Stap 3: Sluit andere niet-gediagnosticeerde aandoeningen uit

Als je na een goede instelling van je schildkliermedicatie en het oplossen van de eerdergenoemde voedingstekorten toch nog restklachten ervaart, dan kan het zijn dat je één – of meerdere – aandoeningen hebt die nog niet gediagnosticeerd zijn.

Denk hierbij aan andere auto-immuunziekten, zoals:

  • Coeliakie
  • Diabetes type 1
  • Reumatoïde artritis
  • Ziekte van Addison
  • Alopecia areata
  • En meer….

Als het beeld van jouw restklachten bij een andere aandoening past, dan is het aan te raden om te laten onderzoeken of je die aandoening hebt. Het kan namelijk zijn dat dit eerder over het hoofd is gezien.

Conclusie: Check of je mogelijk niet-gediagnosticeerde aandoeningen hebt als je restklachten ervaart, ondanks normale bloedwaarden van de schildklier, vitamine B12, vitamine D en een normale ijzerstatus.

Laten we verder gaan naar de vierde stap.

Stap 4: Houd een gezonde leefstijl aan

Veel mensen – zowel mét als zonder Hashimoto – hebben een ongezonde leefstijl. Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking beweegt te weinig. Een gemiste kans, want beweging is één van de beste natuurlijke geneesmiddelen die er is! Het heeft enorm veel positieve gezondheidseffecten en het kost je niets!

Naast een tekort aan beweging hebben veel mensen chronische stress. Dit heeft een negatieve invloed op je immuunsysteem, schildklier en je andere organen. Chronische stress is één van de grootste ziekmakers. Het is belangrijk om dit te beseffen.

Tijdens je slaap herstel je. Als je slecht slaapt, dan herstel je niet goed. Het is belangrijk dat je nachtrust lang genoeg is, maar ook dat het van goede kwaliteit is – dus voldoende diepe slaap.

Conclusie: Om restklachten te kunnen verminderen heb je dus voldoende beweging, ontspanning én slaap nodig.

Door naar de voorlaatste stap.

Stap 5: Volg het basis voedingsplan voor Hashimoto

Dit is een hele belangrijke stap die veel mensen over het hoofd zien. Voeding heeft namelijk een enorme impact op je gezondheid, maar velen zijn zich daar niet van bewust. Ook artsen en endocrinologen zijn zich meestal niet bewust wat voor impact voeding op restklachten heeft. Veel mensen eten de verkeerde voeding, waardoor klachten ontstaan en/of in stand worden gehouden. En met verkeerde voeding bedoel ik niet alleen de sterk bewerkte producten, waarvan iedereen weet dat ze ongezond zijn. Ook bepaalde voedingsmiddelen die als gezond worden beschouwd – waaronder volkorenbrood en yoghurt – kunnen klachten veroorzaken of in standhouden.

Hierbij kun je denken aan klachten zoals:

  • Overgewicht en moeite met afvallen
  • Brain fog
  • Vermoeidheid
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Maagproblemen: brandend maagzuur, maagpijn
  • Darmproblemen: opgeblazenheid, buikpijn, slappe ontlasting, moeilijke stoelgang
  • Huidproblemen: bijvoorbeeld eczeem

Het basis voedingsplan voor Hashimoto richt zich op het vermijden van de meest problematische voedingsmiddelen. En dat is niet het enige. Het besteedt namelijk ook aandacht aan het toevoegen en meer eten van gezonde voedingsmiddelen, die rijk zijn aan voedingsstoffen en antioxidanten. Voorbeelden hiervan zijn vette vis en vezelrijke groente. Maar ook eiwitrijke voedingsmiddelen, want eiwitten zijn bouwstoffen die je nodig hebt voor herstel. Het is dus belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Het toevoegen en meer eten van de juiste voeding is net zo belangrijk als het vermijden van verkeerd voedsel.

Conclusie: Zorg dat je problematische voedingsmiddelen laat staan, terwijl je juist meer gezonde voedingsmiddelen gaat eten.

Tijd voor de laatste stap.

Stap 6: Achterhaal de oorzaak van overige klachten

Als je de eerste vijf stappen juist hebt uitgevoerd, dan is de kans groot dat je restklachten al zijn verminderd en dat sommige zijn verdwenen. Maar de eerste vijf stappen leveren niet altijd voldoende resultaat op. In dat geval is het belangrijk om ook de zesde stap nauwkeurig uit te voeren.

Overige voedingstekorten

Het kan zijn dat je voldoende vitamine B12, vitamine D en ijzer hebt, maar dat je een tekort aan andere voedingsstoffen hebt. Als je ondanks het volgen van de eerste vijf stappen nog restklachten ervaart, dan is het aan te raden om te kijken of er andere voedingstekorten aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een tekort aan magnesium en omega 3-vetzuren.

Conclusie: Check ook op andere voedingstekorten als je restklachten houdt ondanks het volgen van de eerste vijf stappen.

Overige voedingstriggers

Bij veel mensen met Hashimoto worden hun klachten veroorzaakt en in standgehouden door bepaalde voedingsmiddelen. De meest problematische voedingsmiddelen worden bij de vijfde stap – basis voedingsplan voor Hashimoto – al vermeden, maar het kan zijn dat je nog andere voedingsmiddelen eet die voor jou problematisch zijn. Iedere persoon met Hashimoto is anders en iedereen heeft zijn eigen voedingstriggers, ofwel voedselcomponenten die klachten veroorzaken en in standhouden. Daarom is er ook geen standaard voedingsplan wat voor iedereen met Hashimoto even goed werkt.

Op welke voeding je goed of slecht gaat is persoonlijk. Met behulp van een eliminatie-provocatie dieet kun je ontdekken welke voeding bij jou klachten veroorzaakt en in standhoudt.

Conclusie: Pas een eliminatie-provocatie dieet toe om jouw persoonlijke voedingstriggers te ontdekken als je nog restklachten ervaart, ondanks het juist volgen van alle eerdergenoemde stappen.

Overige triggers

Als laatste kunnen er nog andere triggers aanwezig zijn die klachten veroorzaken en in standhouden. Hierbij kun je denken aan onder andere:

  • Ongezonde relaties
  • Terugkerende negatieve gedachten en emoties
  • Chemicaliën
  • Zware metalen
  • Bacteriën, gisten, schimmels, virussen en darmparasieten

Conclusie: Check ook of deze overige triggers nog aanwezig zijn als alle eerdergenoemde stappen niet voldoende hebben opgeleverd.

Kortom

Als je Hashimoto optimaal wilt behandelen is er een totaalaanpak nodig, waarbij niet alleen aandacht wordt besteed aan schildkliermedicatie, maar ook aan voeding, supplementen, leefstijl en mindset. Bovenstaand stappenplan is inmiddels bij honderden mensen met Hashimoto succesvol gebleken met betrekking tot het verminderen of laten verdwijnen van restklachten.

En nu?

Als je echt resultaat wilt behalen is het belangrijk om het 6-stappenplan goed uit te voeren. In het Online Hashimoto Zelfhulpprogramma leer je hoe je dit stappenplan op een juiste manier kunt toepassen in jouw leven.

Je leert:

  • Je eigen schildklierwaarden te interpreteren
  • Welke factoren de opname van schildkliermedicatie kunnen beïnvloeden – zowel positief als negatief
  • Welke bloedtesten en ontlastingstesten waardevol zijn om te doen
  • Hoe je voedingstekorten kunt achterhalen
  • Wat de optimale bloedwaarden zijn van verschillende voedingsstoffen
  • Welke aandoeningen er met Hashimoto in verband zijn gebracht
  • Wat een gezonde leefstijl precies inhoudt én hoe je dat doet
  • Wat het basis voedingsplan voor Hashimoto precies inhoudt – dus wat je beter wel en niet kunt eten als je klachten wilt verminderen
  • Hoe je een eliminatie-provocatie dieet op een juiste manier uitvoert, zodat je kunt achterhalen welke voeding jouw klachten veroorzaakt en in standhoudt
  • Welke overige triggers er allemaal bekend zijn – welke bacteriën, virussen, gisten en darmparasieten
  • Hoe je kunt testen of je bepaalde bacteriën, gisten en darmparasieten hebt
  • En meer…

Mensen die de kennis uit het Online Hashimoto Zelfhulpprogramma hebben toegepast geven aan dat zij:

  • Zijn afgevallen
  • Meer energie hebben
  • Minder of géén brain fog meer hebben
  • Minder maag-darmklachten hebben
  • Minder spier- en gewrichtsklachten hebben
  • De dosering van hun schildkliermedicatie konden verminderen
  • Andere soorten medicatie konden afbouwen, zoals maagzuurremmers en bloeddrukverlagers

Wil jij dit ook?

Doe dan mee met het Online Hashimoto Zelfhulpprogramma. Klik op onderstaande knop voor meer informatie.

Ik wil meer informatie

Online Hashimoto Zelfhulpprogramma

Reacties op dit artikel

2 reacties
  • Avatar for Yvonne Eken
    Yvonne Eken Geplaatst op 10 apr 2021

    Beste Ruud,

    Bedankt voor jouw vele info,inmiddels al aardig wat tips in praktijk gebracht om mij beter te gaan voelen.
    Helaas lees ik nooit eens iets,over als iemand Hashimoto en Graves tegelijk heeft.
    Zijn daar nog tips voor?
    Ik blijf me heel beroerd voelen,ondanks alle goede tips.

    Bedankt voor je mailtjes elke keer weer!

    Groetjes,
    Yvonne

    • Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
      Ruud Rotteveel MSc. Geplaatst op 25 apr 2021

      Yvonne, dan zijn de tips hetzelfde. Als je je beroerd blijft voelen, dan wordt er iets over het hoofd gezien.

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Categorieën