Vitamine B1 vermindert chronische vermoeidheid bij Hashimoto

Inhoud van deze blog

    Een hoge dosering vitamine B1 (thiamine) kan vermoeidheid al snel verminderen. Dit is een uitkomst voor mensen met Hashimoto, aangezien velen van hen altijd moe zijn. Vitamine B1-supplementen blijken effectief te zijn bij chronische vermoeidheid in verschillende situaties. Zowel bij vermoeidheid bij ziekte (o.a. Hashimoto) als bij vermoeidheid door sporten of vermoeidheid na een beroerte. Dr. Izabella Wentz (Thyroid Pharmacist), expert op het gebied van Hashimoto, maakt al een tijd succesvol gebruik van hoge doseringen vitamine B1.

    Functie van vitamine B1

    Vitamine B1 is nodig voor de omzetting van koolhydraten naar energie. Koolhydraten zitten met name in granen, knollen, wortelen, fruit, noten, zaden en peulvruchten. In plantaardig voedsel dus.

    Daarnaast speelt vitamine B1 een belangrijke rol in de werking van het hart, het zenuwstelsel en de hersenen. Een tekort aan vitamine B1 leidt dus tot vermoeidheid en klachten aan het hart, het zenuwstelsel, de hersenen.[1]

    Symptomen van een vitamine B1 tekort

    Vitamine B1 wordt opgeslagen in het hart, de hersenen, lever, spieren en nieren. Het lichaam kan een voorraad voor twee á drie weken aanleggen. Wanneer deze uitgeput is kunnen er verschillende symptomen ontstaan. Kenmerken van een tekort aan vitamine B1 zijn onder andere:[2], [1], [3], [10]

    • Vermoeidheid
    • Oedeem in beide benen
    • Kortademig in rust of bij inspanning
    • Paresthesie van handen of voeten. Dit is een stoornis in de gevoelssensatie wat leidt tot een onprettig prikkelend, tintelend of brandend gevoel. Soms zijn er ook andere gevoelswaarnemingen zoals hitte, koude of jeuk.
    • Symmetrisch verlies van spierkracht of motorische gebreken
    • Verlies van evenwicht
    • Gevoelloosheid
    • Verminderd geheugen
    • Verminderde concentratie
    • Verwarring
    • Depressieve gevoelens
    • Angst
    • Slaapproblemen
    • Spijsverteringsproblemen (maag- en darmproblemen)
    • Slikproblemen
    • Verminderde spierreflexen
    • Hartklachten: hartkloppingen, te snelle hartslag bij inspanning en te lage hartslag bij rust, lage bloeddruk
    • Snelle verzuring van spieren

    Oorzaken van een tekort aan vitamine B1

    Verschillende factoren kunnen een tekort aan vitamine B1 veroorzaken. Bekende oorzaken van een vitamine B1-tekort zijn:[3], [10]

    • Verhoogd BMI (obesitas)
    • Drinken van te veel alcohol
    • Verhoogde behoefte door problemen met het in de cel krijgen van vitamine B1 of door afwijkingen van bepaalde enzymen (eiwitten die reacties in het lichaam mogelijk maken of versnellen)
    • Verminderde opname door ouderdom, foliumzuurtekort, ziekten van het maag-darmkanaal
    • Tekort lichaamseigen aanmaak door gebrek aan de juiste darmbacteriën
    • Tekort vitamine in de voeding (B1 gaat verloren door verhitting, het conserveringsmiddel natriummetabisulfiet wat in wijn en gedroogd fruit zit, bicarbonaat en bestraling)

    Vitamine B1 supplement voor meer energie

    Een vitamine B1-tekort blijkt een belangrijke rol te spelen bij vermoeidheid in verschillende situaties. Uit verschillende onderzoeken blijkt het gebruik van een hoge dosering vitamine B1 vermoeidheid kan verminderen bij:

    • Hashimoto[4]
    • Fibromyalgie[5]
    • Darmontstekingen[6]
    • Multiple sclerose (MS)[7]
    • Vermoeidheid na een beroerte[8]
    • Vermoeidheid door sporten[9]
    • Parkinson [11]

    Welke dosering en hoe lang?

    Effectieve doseringen variëren tussen 600 en 1800 mg per dag. Dit is wel 500 tot 1500 keer zoveel als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine B1. Begin met 600 mg per dag en verhoog de dosering wekelijks tot maximaal 1800 mg per dag. Stop met het verhogen van de dosering als je vermoeidheid weg is. De ene persoon heeft 600 mg nodig, terwijl de ander misschien wel 1800 mg nodig heeft. Neem niet meer dan de maximale dosering van 1800 mg per dag.

    Door de vitamine B1 verdeeld over de dag in te nemen kun je mogelijk de opname en werking verbeteren. Wanneer jouw problemen echt door een vitamine B1-tekort worden veroorzaakt kun je al binnen enkele uren tot dagen een vermindering van klachten merken.

    Moet ik eerst mijn vitamine B1-status laten meten?

    Nee, het heeft geen zin om je vitamine B1-waarde in het bloed te laten meten. Bloedtesten en urinetesten zijn helaas niet betrouwbaar, aangezien B1 zich met name in de cellen bevindt.[10] Een hoge dosering vitamine B1 kan ook effectief zijn wanneer de vitamine B1-waarde in het bloed ‘normaal’ is. Het is dus niet goed mogelijk om een vitamine B1-tekort in het bloed te meten. De enige manier om erachter te komen is door naar de symptomen te kijken en door vitamine B1-suppletie uit te proberen. Het effect van vitamine B1-suppletie kan al binnen enkele uren tot dagen optreden. Wanneer je na één maand nog geen effect merkt, is een vitamine B1-tekort niet de oorzaak van jouw klachten.

    Veiligheid van vitamine B1

    De inname van een hoge dosering vitamine B1 is veilig. Er zijn weinig tot geen nadelige effecten bekend en daarom is er geen veilige bovengrens vastgesteld. Een teveel aan vitamine B1 wordt met name door de nieren via de urine uitgescheiden en ook deels door de darmen via gal.[3], [1], [2]

    *Gebruik je gezond verstand en stop met het gebruik van een vitamine B1 supplement als jij je er niet goed bij voelt. Een  bijwerking die mij is opgevallen is een verhoogde hartslag. Dit verdwijnt weer wanneer je de dosering verlaagt of als je met het gebruik stopt.

    Kortom

    Het gebruik van een hoge dosering vitamine B1 (600-1800 mg p.d.) kan vermoeidheid al binnen enkele uren tot dagen verminderen als het energietekort een gevolg van een tekort aan vitamine B1 is. Bloedtesten en urinetesten zijn niet betrouwbaar voor het achterhalen van een vitamine B1-tekort.

    Gratis E-mailcursus Trage Schildklier

    Leer hoe je restklachten bij een trage schildklier kunt verminderen. De cursus bestaat uit 12 lessen (mails). Iedere dag ontvang je een nieuwe les in je mailbox.

    Inhoud e-mailcursus:

    • Introductie e-mailcursus
    • Les 1: Hoe weet je of je Hashimoto hebt?
    • Les 2: Schildkliermedicatie
    • Les 3: Ontspanning
    • Les 4: Slaap
    • Les 5: Beweging
    • Les 6: Voeding
    • Les 7: Hormoonverstorende chemicaliën
    • Les 8: Ziekteverwekkers
    • Les 9: Supplementen
    • Les 10: Mindset
    • Les 11: Hoe ik jou verder kan helpen

    Schrijf je nu tijdelijk gratis in.

    DownloadGratis e-mailcursus

    Restklachten trage schildklier verminderen

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Je kunt je op ieder gewenst moment zelf afmelden voor onze mails. Dit kan onderaan iedere mail die je ontvangt. 

    Klik hier om de bronnen te zien
    [1] https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b1.aspx
    [2] https://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b1/
    [3] http://naturafoundation.nl/monografie/vitamine-B1.html
    [4] Costantini, A., & Pala, M. I. (2014). Thiamine and Hashimoto’s thyroiditis: a report of three cases. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 20(3), 208-211.
    [5] Costantini, A., Pala, M. I., Tundo, S., & Matteucci, P. (2013). High-dose thiamine improves the symptoms of fibromyalgia. BMJ case reports, 2013, bcr2013009019.
    [6] Costantini, A., & Pala, M. I. (2013). Thiamine and fatigue in inflammatory bowel diseases: an open-label pilot study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 19(8), 704-708.
    [7] Costantini, A., Nappo, A., Pala, M. I., & Zappone, A. (2013). High dose thiamine improves fatigue in multiple sclerosis. BMJ case reports, 2013, bcr2013009144.
    [8] Costantini, A., Pala, M. I., Catalano, M. L., Notarangelo, C., & Careddu, P. (2014). High-dose thiamine improves fatigue after stroke: a report of three cases. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 20(9), 683-685.
    [9] Suzuki, M., & Itokawa, Y. (1996). Effects of thiamine supplementation on exercise-induced fatigue. Metabolic brain disease, 11(1), 95-106.
    [10]Nath, A., Tran, T., Shope, T. R., & Koch, T. R. (2017). Prevalence of clinical thiamine deficiency in individuals with medically complicated obesity. Nutrition Research, 37, 29-36.
    [11] Costantini, A., Pala, M. I., Grossi, E., Mondonico, S., Cardelli, L. E., Jenner, C., … & Fancellu, R. (2015). Long-term treatment with high-dose thiamine in Parkinson disease: an open-label pilot study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 21(12), 740-747.

    Gerelateerde blogs

    Auto-immuun paleo dieet: is koffie goed of slecht bij auto-immuunziekten?

    Lees verder

    Hashimoto: verminder restklachten met DEZE leefstijlaanpassingen

    Lees verder

    Reacties op deze blog

    6 reacties
    • Avatar for Monique
      Monique Geplaatst op 17 mei 2019

      Hallo,
      Gebruik al meer dan een jaar via huisarts vit d tbl van 800 IE. Nu is de waarde laatst gemeten en was 72. Moet ik niet meer gaan slikken?
      Ha en internist zeggen dat het prima is.
      Vr Gr Monique

      • Avatar for Ruud Rotteveel
        Ruud Rotteveel Geplaatst op 18 mei 2019

        Monique, ik zou naar een waarde van rond de 100 nmol/l vitamine D streven, omdat mensen met Hashimoto moeite hebben met de verwerking/gebruik van vitamine D. Zij hebben namelijk een genetische ‘afwijking’ (polymorfisme) van de vitamine D receptor, waardoor zij meer vitamine D nodig hebben.

    • Avatar for Barbara
      Barbara Geplaatst op 02 feb 2020

      Welke vit B1 zijn het beste?
      Welk merk en welke hoeveelheid raad je aan? Hypertheroide heb ik??
      Blijf heel moe

      • Avatar for Ruud Rotteveel
        Ruud Rotteveel Geplaatst op 04 feb 2020

        Het merk maakt niet uit. Een dosering tussen 600-1800 mg, verspreid over de dag.

    • Avatar for Karin
      Karin Geplaatst op 02 aug 2021

      Wat is beter? Vet oplosbare of water oplosbare B1? Dank alvast ??

      • Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
        Ruud Rotteveel MSc. Geplaatst op 04 aug 2021

        Vitamine B1 is een wateroplosbare vitamine. Ik ken geen supplementen die vetoplosbare vitamine B1 hebben en als ze bestaan, dan zou ik niet weten waarom dat beter is.

    Plaats een reactie op deze blog

    Reageer

    Gerelateerd

    Auto-immuun paleo dieet: is koffie goed of slecht bij auto-immuunziekten?

    Lees verder

    Hashimoto: verminder restklachten met DEZE leefstijlaanpassingen

    Lees verder

    Categorieën