Goede omega-3
Leefstijl
17 februari 2022

Zo herken je goede omega-3 visolie

Avatar for Ruud Rotteveel MSc.
Ruud Rotteveel MSc Expert schildklier & auto-immuunziekten

Inhoud van deze blog

    Meer dan 60 procent van de Nederlandse bevolking voldoet niet aan de richtlijn van de Gezondheidsraad om één keer per week vis te eten. Dit is zorgelijk. Het vormt een probleem voor de gezondheid van onze bevolking. Want de omega-3 vetzuren EPA en DHA uit vis en schaal- en schelpdieren zijn essentieel voor een goede gezondheid. Niet voor niets hebben de vetzuren EPA en DHA erkende gezondheidsclaims.

    De erkende Europese gezondheidsclaims zijn:

    • Goed voor je hart: dagelijkse inname van 250 mg EPA en DHA draagt bij aan een normale hartfunctie.
    • Goed voor je hersenen: Dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan een normale hersenfunctie. Voor zwangere en borstvoedende vrouwen geldt: 200 mg DHA bovenop de dagelijkse inname van 250 mg EPA + DHA draagt bij aan een normale hersenontwikkeling van de foetus / het kind.
    • Goed voor je zicht: dagelijkse inname van 250 mg DHA draagt bij aan behoud van normaal zicht. Voor kinderen tot 1 jaar is dat 100 mg DHA.
    • Goed voor het immuunsysteem: dagelijkse inname draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem.
    • Goed voor bloeddruk en triglyceriden niveau: dagelijkse inname van 2.000 – 5.000 mg EPA + DHA draagt bij aan behoud van een normale bloeddruk en triglyceriden niveaus.
    • Goed voor de spierfunctie: dagelijkse inname draagt bij aan een normale spierfunctie.

    Wat als je te weinig omega-3 binnenkrijgt?

    Red jij het ook niet om minimaal één keer per week vette vis te eten? En wil je dit ook niet vaker gaan eten. Dan kun je jouw omega-3 inname verhogen met een omega-3 supplement, zoals algenolie, krillolie of visolie.

    Wat is goede omega-3 visolie?

    Het is verstandig om op een aantal dingen te letten als je een omega 3-visolie supplement wilt kopen.

    100% natuurlijk

    Allereerst moet de visolie 100 procent natuurlijk zijn. Synthetische toevoegingen zijn nergens voor nodig.

    Antioxidanten

    De omega-3 vetzuren EPA en DHA uit visolie zijn erg gevoelig voor oxidatie. Dit betekent dat zij snel aangetast worden door contact met zuurstof. Voorbeelden van oxidatieprocessen zijn roesten en verbrandingsreacties. Door contact met zuurstof worden de omega-3 vetzuren aangetast en worden zij ranzig. Geoxideerde visolie herken je aan de vieze ‘vislucht’ en de vieze ‘visboeren’.

    Uit onderzoek onder visolie gebruikers blijkt dat het opboeren van visolie een belangrijke reden is om te stoppen met het gebruik van een visolie supplement. Ook is dit een belangrijke reden waarom mensen er niet aan beginnen. Oude vis stinkt en is vies, maar verse vis ruik je nauwelijks. Een goede visolie veroorzaakt geen ‘visboeren’.

    Om beschadiging van de visolie tegen te gaan, moeten er antioxidanten aan de visolie worden toegevoegd. Voorbeelden van antioxidanten zijn tocoferolen (D-alfa-tocoferol, vitamine E), polyfenolen, kruidenextracten (zoals rozemarijn extract) en/of ascorbaten (vitamine C).[2]

    Goede fabrikanten voegen dit soort antioxidanten toe, maar lang niet alle fabrikanten doen dit. Let daarom goed op of jouw visolie antioxidanten als vitamine E (D-alfa-tocoferol) of polyfenolen bevat. Bevat de visolie geen antioxidanten? Dan is de kans groot dat de visolie geoxideerd en dus ranzig is. Geoxideerde omega-3 vetzuren zijn minder goed bruikbaar voor je lichaam en mogelijk zelfs schadelijk. Let vooral op bij goedkope visolie supplementen. Investeer liever wat meer geld.

    Lage TOTOX-waarde

    Naast het waarnemen van een vieze ‘vislucht’ en vieze ‘visboeren’ kun je de oxidatiegraad van visolie ook meten aan de hand van een wetenschappelijke standaard, namelijk de TOTOX-waarde. Dit staat voor totale oxidatiewaarde.

    Voor het berekenen van de TOTOX-waarde worden twee waarden gebruikt, namelijk de peroxidewaarde en de anisidinewaarde. De peroxidewaarde bestaat uit het gehalte vetzuurperoxiden en de anisinewaarde geeft het gehalte aan aldehyden weer. Voor deze waarden zijn normen vastgesteld door de Global Organization for EPA and DHA Omega-3s (GOED).[3]

    Peroxide waarde: Maximaal 5 meq/kg

    Anisidine waarde: Maximum 20

    De TOTOX-waarde is de mees gebruikte kwaliteitsmeting die voor omega-3 supplementen wordt aangehouden. De TOTOX-waarde wordt als volgt berekend: (2 x peroxidewaarde) + anisidinewaarde.

    Een goed visolie supplement heeft een lage TOTOX-waarde. De maximale TOTOX-waarde die de GOED aanhoudt is 26. Hoe lager de TOTOX-waarde, hoe beter. Ik adviseer alleen visolie met een lage TOTOX-waarde.

    De TOTOX-waarde kun je bij de fabrikant of leverancier opvragen. Vraag dan naar een officieel rapport.

    Vrij van zware metalen

    De zee raakt steeds meer vervuild met zware metalen. Deze stoffen komen uiteindelijk ook in de vissen terecht. Grote roofvissen zijn het meest vervuild. Goede producenten zuiveren hun visolie nauwkeurig van gifstoffen, zoals zware metalen. Als je over de zuiverhuid van jouw visolie of algenolie twijfelt, kun je altijd een onderzoeksrapport opvragen bij de producent of leverancier. Indien zij hier niet transparant over zijn, zijn jouw twijfels over de zuiverheid waarschijnlijk terecht.

    BPA-vrije verpakking

    Visolie wordt vaak in plastic verpakt. In veel soorten plastic zit de weekmaker Bisfenol A (BPA). BPA is een hormoon verstorende stof. Niet alle soorten plastic bevatten BPA, maar vaak bevatten ze dan andere bisfenolen (die mogelijk nóg schadelijker zijn). Bij een vloeibare visolie of algenolie is het belangrijk om voor een donkere fles te kiezen. In glas zit geen BPA en donkere flessen zorgen ervoor dat oxidatie van de vetzuren door licht geminimaliseerd wordt. Vooral vloeibare visolie (dus niet de capsules) wordt veel aan de plastic verpakking blootgesteld. BPA is een vet oplosbare stof en hoe meer het in contact komt met vet, hoe hoger de concentratie in het product. Een BPA-vrije verpakking is dus van belang voor vloeibare visolie (en algenolie) supplementen.

    Duurzaam (MSC of ‘Friend of the sea’ gecertificeerd)

    De zee is de basis van het leven en daarom moeten we daar zorgvuldig mee om gaan. Als we het zeeleven verwoesten, slopen we indirect het leven op land. Daarom is het belangrijk dat we de zee niet leegvissen. Duurzame visolie heeft daarom de voorkeur. Je herkent het aan het ‘Marine Stewardship Council’ (MSC) keurmerk of het ‘Friends of the sea’ keurmerk.

    Duurzame visolie

    Om het MSC-keurmerk te krijgen moet een visserij voldoen aan de MSC-standaard voor duurzaam gevangen vis. Dit is de strengste en meest veelomvattende milieu-standaard voor wildvangstvisserijen die er is. En er moet voldaan worden aan drie principes:[5]

    • het visbestand moet gezond zijn en niet overbevist worden
    • de visserij mag geen significante negatieve effecten hebben op het ecosysteem
    • de visserij moet goed beheerd worden.

    Elk bedrijf die in de productieketen van de visolie zit moet een MSC Chain of Custody (CoC) certificaat bezitten. Dit zorgt ervoor dat de visolie van visvangst tot supplement traceerbaar is.[6]

    Een ander keurmerk voor duurzame visvangst is Friends of the sea.

    logo duurzame visvangst friends of the sea omega 3 visolie supplement

    Klik hier om de bronnen te zien
    [1] Gezondheidsraad. Richtlijnen goede voeding 2015. Den Haag: Gezondheidsraad, 2015; publicatienr. 2015/24.
    [2] GOED Best-Practice Guidelines on Oxidation Control
    [3] http://www.goedomega3.com/index.php
    [4] https://nl.wikipedia.org/wiki/Good_manufacturing_practice
    [5] https://www.goedevis.nl/aanbevelingen/meest-voorkomende-keurmerken/msc-keurmerk/
    [6] https://www.msc.org/documenten/keurmerk-gebruik/welke-traceerbaarheidscode-staat-er-op-het-pak
    [7] McDonnell, S. L., French, C. B., Baggerly, C. A., & Harris, W. S. (2019). Cross-sectional study of the combined associations of dietary and supplemental eicosapentaenoic acid+ docosahexaenoic acid on Omega-3 Index. Nutrition Research, 71, 43-55.
    [8] Jackson, K. H., Polreis, J. M., Tintle, N. L., Kris-Etherton, P. M., & Harris, W. S. (2019). Association of reported fish intake and supplementation status with the omega-3 index. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids, 142, 4-10.
    Deel deze blog via

    Reacties op deze blog

    1. avatar

      Jeroen

      Dag Ruud,

      Graag zou ik de informatie over de visolie en vingerprik testen ontvangen.

      Alvast bedankt!

    2. avatar

      Quirine

      Dag Ruud,

      Na het lezen van je stuk ontvang ik graag advies over welke visolie ik moet gebruiken en ik dit kan kopen. Ik ben bijna 24wk zwanger en slik al vanaf het begin van mijn zwangerschap visolie maar ik twijfel nu of ik wel een visolie slik met de juiste verhoudingen.

      Alvast bedankt!

    3. avatar

      Lisa

      Goedendag,
      Ook ik ben benieuwd naar de visolie die je aanraadt. Ik hoor het graag!

    4. avatar

      Ruud Rotteveel, MSc Auteur

      Ik heb de extra info over de visolie en vingerprik testen die ik gebruik naar iedereen gemaild. Helaas hebben sommige mensen hun e-mailadres niet goed ingevuld, waardoor ik ze niet kan mailen. Check alsjeblieft of het e-mailadres klopt.

    5. avatar

      Nona

      Hoi Ruud,

      Graag zou ik willen weten welke omega 3 jij adviseert.

      Alvast bedankt!

    6. avatar

      Gerda

      Hai, zou heel graag willen weten welke visolie er aanbevolen wordt.
      (Gebruiken nu fundamentals en is erg prijzig..)

      Groet Gerda

    7. avatar

      Stefanie

      Hi! Ik heb interesse in de info over de visolie en testen.

      Groet Stefanie

    8. avatar

      Alice

      Hallo Ruud

      Ook ik zou heel graag de informatie willen ontvangen!

      Dank alvast

    9. avatar

      Gregor

      Beste Ruud, zou je mij verdere informatie kunnen toesturen, ben erg benieuwd naar je bevindingen en beste producten.

    10. avatar

      Marion

      Hi Ruud,
      Bedankt voor je duidelijke taal en informatie. Zou je mij kunnen adviseren welke visolie en test het best gebruikt kan worden.
      Hartelijk dank, vriendelijke groetjes Marion

    11. avatar

      Hans Helder

      Dag Ruud, ik gebruik nu omega-3/visolie capsules eigen merk van een landelijke drogisterijketen. Na het lezen van jouw verhaal, heb ik de ingrediënten gecontroleerd; is voor mij niet duidelijk wat er naast visolie nog meer in zit. Ook niets over zuiveren, etc. Kun je mij een advies mailen?

    12. avatar

      Marieke

      Hoi Ruud, graag ontvang ik ook de info met betrekking tot goede en relatief betaalbare omega 3 capsules. Bedankt voor alle info in dit artikel.. ik heb nu wel een capsule waar ook vitamine e in zit, maar ben wel benieuwd naar jou info.

      Vriendelijke groet, Marieke

    13. avatar

      Lisa

      Beste Ruud,

      Ook ik zou graag advies willen betreffende een goede omega 3 visolie. Mbt hormonale acne na plaatsing van de mirena.

      Zou je mij ook de info over de omega 3 supplementen willen mailen?
      Alvast bedankt!

      Met vriendelijke groet,

      Lisa

    14. avatar

      Nicole

      Goedemiddag Ruud,

      Zou je mij ook de info over de omega 3 supplementen willen mailen?
      Alvast bedankt!

      Met vriendelijke groet,

      Nicole

    15. avatar

      Joke

      Ik heb last van psoriasis en hoorde dat visolie kan helpen, heel graag je advies, welke…. dank en groet!

    16. avatar

      Marita

      Dag Ruud,

      Graag zou ik ook de betreffende informatie krijgen over de beste omega 3 producten.
      En misschien kan je mij ook laten weten wat het verschil is met plantaardige alternatieven.Tegenwoordig zie ik ook lijnzaad en teunisbloemolie of algenolie te koop.

      Met vriendelijke groet,
      Marita

      • avatar

        Ruud Rotteveel, MSc Auteur

        Goede vraag, Marita. Het verschil tussen visolie en plantaardige omega-3 (lijnzaadolie, hennepzaadolie, perilla olie) is dat deze plantaardige omega-3 uit alfa-linoleenzuur (ALA) bestaat, terwijl visolie en krill olie (maar ook algenolie) uit de omega-3 vetzuren Eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) bestaan. Met name de vetzuren EPA en DHA hebben grote gezondheidsvoordelen. In het lichaam kan ALA in EPA en DHA omgezet worden, maar deze capaciteit is zeer gering. Dit betekent dat ALA nauwelijks in EPA en DHA wordt omgezet. Visolie heeft mijn voorkeur omdat krill olie en algenolie veel duurder zijn.

        Meer info over het beste omega-3 visolie supplement (die ik ken) zit in je mailbox.

    17. avatar

      Jaap

      Hallo Ruud,
      Wil je mij de informatie over visolie sturen?
      Bedankt

      • avatar

        Ruud Rotteveel, MSc Auteur

        Ik heb je net een mail gestuurd met meer info over het beste omega-3 supplement die ik ken, Jaap.

    18. avatar

      Renée

      Hallo Ruud,

      Graag zou ik de informatie over de visolie ontvangen.

      Mvg

      • avatar

        Ruud Rotteveel, MSc Auteur

        Meer info over het beste visolie supplement vind je in je mailbox, Renée.

    19. avatar

      Richard

      Zou je mij de info ook kunnen sturen?

      Alvast bedankt!

      • avatar

        Ruud Rotteveel, MSc Auteur

        Meer info over het beste omega-3 supplement vind je in je mailbox, Richard.

    20. avatar

      irma deinum

      ook ik zou graag een goede visolie aanbevolen krijgen.

      MVG.,

      • avatar

        Ruud Rotteveel, MSc Auteur

        Ik heb je zojuist een mail gestuurd met meer info over een hele goede omega-3 visolie, Irma.

        • avatar

          Yvonne

          Wil ook graag meer info over goede Visolie.

        • avatar

          Yolanda

          ik zou ook graag zo een lijst krijgen

    Plaats een reactie op deze blog

    Geef hieronder jouw reactie. Je e-mailadres wordt niet getoond.
    Vereiste velden zijn gemarkeerd met: *

    E-mailcursus

    Gratis e-mailcursus: Skip je Energiedips

    Ontdek de oorzaken en oplossingen voor jouw energiedips

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Wat anderen zeggen

    Desirée heeft mij enorm geholpen met het verbeteren van mijn vermoeidheid en andere klachten, ik heb veel adviezen en begeleiding mogen krijgen wat ik als erg fijn heb ervaren! De regelmatige check-in momenten en vrijheid om vragen te stellen maakt dit programma... Lees verder
    FD
    Fenna  Dorst 13 februari 2024
    Een toegewijde, aandachtige en hartverwarmende begeleiding met goede praktische tips om aan te werken, die ook succesvol zijn.
    RW
    Roeli Walraven 2 februari 2024
    Goede duidelijke inzichten. Gedurende de dag meer energie.
    MM
    Mandy Muller 9 januari 2024
    Mooie complete workshop, van klachten en symptomen , diagnose medicatie tot leefstijl verbetering! Heb jij en ben je partner van iemand met schildklier problemen is deze workshop een super fijne aanvulling op/naar een gezonde leefstijl! Als leefstijl coach ook mooie nieuw inzichten... Lees verder
    AV
    Alina Visser 14 oktober 2023
    Meegedaan aan het AIP dieet van Revolutionair gezond. Je krijgt ontzettend veel informatie+video's in het programma. Informatie die ik nooit heb gekregen van de huisarts. Ruud heeft ontzettend veel kennis in huis en geen vraag is hem te gek. Eerst twijfelde ik... Lees verder
    s
    st33phi 20 september 2023