Welke supplementen zijn zinvol bij de ziekte van Hashimoto?

Verschillende supplementen blijken een positief effect te kunnen hebben op het welzijn bij ziekte van Hashimoto. Er zijn positieve verhalen te lezen over onder andere selenium, vitamine D, omega 3-vetzuren, vitamine B12 en ijzer, maar welke supplementen zijn het meest waardevol? Ik stuitte op een onderzoekje van Izabella Wentz en deel graag haar bevindingen met je.

Effect van verschillende soorten supplementen op Hashimoto

Izabella Wentz is apotheker, auteur van meerdere boeken, ervaringsdeskundige en gespecialiseerd in de ziekte van Hashimoto. In 2015 heeft zij onder 2.232 mensen met Hashimoto een onderzoekje gedaan naar het effect van verschillende maatregelen op hun welzijn. In mijn eerder geschreven artikel kun je lezen over het effect van verschillende voedingspatronen op Hashimoto. Daarnaast heeft Wentz ook onderzocht welke supplementen Hashimotopatiënten beter lieten voelen. Ze onderzocht het effect van de volgende supplementen:

  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Spijsverteringsenzymen
  • IJzer
  • Omega 3-vetzuren EPA en DHA
  • Selenium
  • Betaïne en pepsine
  • Curcumine (kurkuma)
  • Zink
  • L-glutamine

De resultaten zijn weergegeven in onderstaande tabel.[1]

Effect verschillende supplementen op Hashimoto

*Het is wel belangrijk om op te merken dat dit geen wetenschappelijk onderzoek is, waardoor het de vraag is hoe betrouwbaar dit onderzoekje is.

Mijn suppletie advies bij Hashimoto

Naar mijn mening behoren vitamine D en de omega 3-vetzuren EPA en DHA tot de basissupplementen die mensen met Hashimoto zouden moeten nemen. Beide spelen een belangrijke rol bij de werking van het immuunsysteem. Hashimoto is een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem niet naar behoren functioneert. Door de werking van het immuunsysteem ontstaat schade aan de schildklier en dat leidt vervolgens tot een afname van de productie van schildklierhormoon. Hashimoto is dus eigenlijk geen schildklierprobleem, maar een probleem van het immuunsysteem.

Vitamine D en de omega 3-vetzuren EPA en DHA zijn nodig voor een goede werking van het immuunsysteem. Veel Hashimotopatiënten hebben een tekort aan deze voedingsstoffen. Een tekort aan vitamine D ontstaat enerzijds omdat we hier in Nederland te weinig zon(kracht) hebben om het hele jaar voldoende vitamine D aan te kunnen maken. En anderzijds omdat mensen met Hashimoto een genetische ‘afwijking’ van de vitamine D-receptor hebben, waardoor zij meer vitamine D (dus hogere bloedwaarden) nodig hebben dan andere mensen. Eerder schreef ik hier een artikel over. Klik hier om het te lezen.

Daarnaast ontstaat een tekort aan omega 3-vetzuren als je te weinig zeevoedsel eet. Hieronder vallen zeewieren, vis en schaal- en schelpdieren. De meeste mensen in Nederland eten te weinig zeevoedsel en krijgen daardoor te weinig omega 3-vetzuren binnen. Hierdoor kan de werking van het immuunsysteem verstoord raken en kunnen allerlei klachten ontstaan.

Welke dosering heb ik nodig?

De dosering van vitamine D hangt van je bloedwaarde af. Het is aan te raden om naar een bloedwaarde van rond de 120 nmol/l te streven. Laat daarom eens je bloed prikken om erachter te komen wat jouw vitamine D waarde is. Als jij je bloedwaarde niet weet is een dosering van 4.000 IE een goede richtlijn om mee te beginnen. Dit kun je bij de maaltijd innemen.

Wat de omega 3-vetzuren betreft raad ik aan om 1.000-2.000 mg EPA + DHA per dag te nemen. Visolie, krillolie en algenolie bevatten allen omega 3-vetzuren. Neem het bij voorkeur bij je ontbijt of lunch in. Let erop dat 1.000-2.000 mg EPA + DHA NIET gelijk is aan 1.000-2.000 omega 3-vetzuren! EPA en DHA zijn onderdeel van de totale hoeveelheid omega 3-vetzuren. De hoeveelheid EPA en DHA in een supplement is altijd minder dan de hoeveelheid omega 3-vetzuren. Eerder schreef ik een artikel over de kenmerken van een goede visolie. Klik hier om het te lezen.

Houd er rekening mee dat het maanden kan duren voordat je omega 3-status en vitamine D-status genormaliseerd is.

Kortom

Zowel uit wetenschappelijk onderzoek als uit het onderzoekje van Wentz blijkt dat bepaalde supplementen een positief effect op het welzijn van Hashimotopatiënten kunnen hebben. Naar mijn mening behoren vitamine D en de omega 3-vetzuren EPA en DHA tot de basissupplementen voor mensen met Hashimoto.

Klik hier om de bron te zien
[1] https://thyroidpharmacist.com/articles/top-9-takeaways-from-2232-people-with-hashimotos/

Dit e-book scheelt je een consult

Na maandenlang wetenschappelijke onderzoeken en boeken over de schildklier en de ziekte van Hashimoto te hebben gelezen, heb ik een aantal risicofactoren gevonden. Hiervan heb ik er 7 uitgebreid in mijn e-book beschreven. Veel Hashimoto patiënten hebben baat bij het vermijden van deze risicofactoren en merken een vermindering van restklachten. Waarschijnlijk zul jij dit ook gaan merken. Je kunt het e-book nu gratis downloaden.

In dit e-book lees je:

  • Welke voeding je beter NIET kunt eten
  • Welke gifstoffen je schildklierfunctie verstoren
  • Welke supplementen kunnen helpen (gebruik alleen onder begeleiding van een arts of therapeut)

7 risicofactoren voor HashimotoE-book

7 risicofactoren voor Hashimoto

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk ook eens

P.s. Volg je onze Facebookpagina Schildklier Gezondheid al? Je vindt daar alles over de schildklier en schildklierklachten. Ook kun je daar veel van lotgenoten leren. Er worden veel ervaringen gedeeld.

Plaats een reactie op dit artikel

Reageer

Gerelateerd

Categorieën